Smartoptics lanserar H-Serien, en ny passiv optisk plattform

Oslo, Norge – 16 maj 2019 – Smartoptics, en ledande leverantör av utrustning för öppna optiska nät, lanserar idag sin nya, kostnadseffektiva H-Serie, en plattform för passiva optiska noder som CWDM- och DWDM-multiplexers/demultiplexers och OADMs. Passiva optiska linjesystem ökar kapaciteten hos befintliga fiberförbindelser, oberoende av vilken tjänst de transporterar och utan att behöva strömförsörjning eller programvara, vilket gör dem extremt tillförlitliga.

Att använda passiva optiska filter för att bygga CWDM- och DWDM-system är en väletablerad teknik för att transportera flera olika våglängder på samma fiber. Genom att dra nytta av helt nyutvecklade komponenter har Smartoptics konstruerat H-Serie plattformen för nästa generation av kostnadseffektiv passiv multiplexering och OADMs. Speciell vikt har lagts vid hanterbarhet, kompakthet och flexibilitet, vilket resulterat i ett 1 RU chassi som kan innehålla olika filtermoduler och medge upp till fem gånger högre packningstäthet än tidigare lösningar.

H-Serien uppfyller ITU:s optiska rekommendationer och är fullständigt kompatibel med Smartoptics transpondrar och muxpondrar, liksom med motsvarande produkter från andra leverantörer. H-Serien finns för omgående beställning, och leveranser har redan påbörjats till de första kunderna.

Kent Lidström, CTO hos Smartoptics säger: ”Smartoptics långa erfarenhet av öppna linjesystem för CWDM och DWDM har lärt oss hur viktigt det är med en kostnadseffektiv plattform för passiva optiska nät. Därför har vi använt de bästa tillgängliga komponenterna för att åstadkomma maximal flexibilitet och kompakthet till lägsta möjliga kostnad när vi byggde den nya H-Serien. Vi är stolta över att nu kunna erbjuda den smartaste lösningen när det gäller passiva optiska linjesystem.”

För mera information, kontakta:

Kent Lidström
CTO
Email: kent.lidstrom@smartoptics.com

Smartoptics erbjuder innovativa optiska nätlösningar och komponenter för den nya tidens öppna nät. Vi fokuserar på att lösa de tekniska utmaningarna i näten och öka våra kunders konkurrenskraft. Vår kundbas består av tusentals företag, statliga kunder, molnleverantörer, “internet exchanges” samt kabel- och telekomoperatörer.

Vi använder oss av moderna principer för mjukvaruutveckling och ökar nätens effektivitet genom att alltid arbeta för öppna nät. Detta gör det möjligt för våra kunder att bredda sin leverantörs- och teknikbas, förbli flexibla och minimera sina kostnader.

Våra lösningar är baserade på öppna nätstandarder och används i olika tillämpningar i metro- och regionala nät som i allt högre utsträckning bygger på tjänster och specifikationer från datacentermiljöer. Produkterna vi levererar är baserade på egenutvecklad hård- och mjukvara och kompletteras med ett värdeökande tjänsteerbjudande.

Smartoptics är ett skandinaviskt företag grundat år 2006. Vi samarbetar med ledande leverantörer av teknik och nätlösningar och har erhållit en stor mängd certifieringar och godkännanden från stora leverantörer av switch- och lagringslösningar som Brocade, Cisco, HPE och Dell EMC. Vi har en global räckvidd genom vår egen försäljningsorganisation och mer än 100 affärspartners, inklusive distributörer, OEM och VAR.

Vi sätter stor vikt vid att vara lyhörda, pålitliga och innovativa.

För ytterligare information om Smartoptics, se https://www.smartoptics.com/

Taggar:

Smartoptics erbjuder innovativa optiska nätlösningar och komponenter för den nya tidens öppna nät. Vi fokuserar på att lösa de tekniska utmaningarna i näten och öka våra kunders konkurrenskraft. Vår kundbas består av tusentals företag, statliga kunder, molnleverantörer, “internet exchanges” samt kabel- och telekomoperatörer. Vi använder oss av moderna principer för mjukvaruutveckling och ökar nätens effektivitet genom att alltid arbeta för öppna nät. Detta gör det möjligt för våra kunder att bredda sin leverantörs- och teknikbas, förbli flexibla och minimera sina kostnader. Våra lösningar är baserade på öppna nätstandarder och används i olika tillämpningar i metro- och regionala nät som i allt högre utsträckning bygger på tjänster och specifikationer från datacentermiljöer. Produkterna vi levererar är baserade på egenutvecklad hård- och mjukvara och kompletteras med ett värdeökande tjänsteerbjudande. Smartoptics är ett skandinaviskt företag grundat år 2006. Vi samarbetar med ledande leverantörer av teknik och nätlösningar och har erhållit en stor mängd certifieringar och godkännanden från stora leverantörer av switch- och lagringslösningar som Brocade, Cisco, HPE och Dell EMC. Vi har en global räckvidd genom vår egen försäljningsorganisation och mer än 100 affärspartners, inklusive distributörer, OEM och VAR. Vi sätter stor vikt vid att vara lyhörda, pålitliga och innovativa.

Citat

Vår nya passiva optiska plattform H-Serien kombinerar maximal flexibilitet och kompakthet med lägsta möjliga kostnad.
Kent Lidström, CTO, Smartoptics