Efter läkarlarm - (S) kräver översyn av vårdens ersättningssystem

Fem läkare på DN stockholmsdebatt ger idag hård kritik mot Vårdval Stockholm som infördes av den borgerliga majoriteten 2008. Läkarna menar att den höga ersättningen för läkarbesök gör att de upplever att de möter patienter för att få intäkter till mottagningen i stället för att bota sjukdomar. Trots att denna kritik förts fram i åratal av såväl Socialdemokraterna, forskare, patientföreningar och vårdpersonal har inte den borgerliga majoriteten velat göra något åt problemet. På tisdag lägger Socialdemokraterna förslag om att tillsätta en översyn av ersättningssystemet.

-          Det betalas idag ut lika mycket pengar för att behandla en snuva som depression. Vi väljer att vårda enkla åkommor istället för kroniskt sjuka. Det försämrar både kvaliteten på vården och är ur ett samhällsekonomsikt perspektiv är det rent vansinnigt. Denna kritik har länge väntat på åtgärder från Moderaterna, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

-          För att öka effektiviteten i vården är ersättningssystemens utformning centrala. Dagens system ger varken vård efter behov eller använder sjukvårdens resurser på rätt sätt. Vi kräver därför en ordentlig  översyn av hela ersättningssystemet. Denna förnyelse av hälso- och sjukvården behöver involvera centrala aktörer i och utanför sjukvården. Detta lägger vi förslag om på tisdagens landstingsfullmäktige, säger Dag Larsson.

Fakta om Socialdemokraternas motion:

Socialdemokraterna förslår att en Effektivitetskommission för sjukvården tillsätts med deltagande av profession, experter från akademin, represen­tanter från läkemedelsindustrin, men också andra breda kompetenser inom närings­liv, fackföreningar, patientföreningar och förvaltning samt representanter från såväl den politiska majoriteten som oppositionen. Kommissionen kan med fördel innehålla utländsk expertis.

Anders Lönn, 070 - 737 41 45, anders.lonn@politik.sll.se