Brister i Stockholms ambulanssjukvård uppmärksammas av Riksrevisionen

Idag publicerar Riksrevisionen en ny rapport gällande statens insatser inom ambulansverksamheten. Man pekar på flera brister, bland annat utmärker sig Stockholm tillsammans med Västerbottens län genom att vara de enda landsting i landet som helt saknar tidssatta mål för när ambulansen ska vara framme hos en patient. Detta problem uppmärksammade Socialdemokraterna redan i våras via en egen granskning av Stockholms läns ambulanssjukvård. Riksrevisionen betonar vikten av tillförlitlig statistik över framkörningstider för att en god styrning och uppföljning av ambulanssjukvården ska vara möjlig.

- Det är viktigt att regeringen tar Riksrevisionens kritik på allvar. I Stockholms län ser vi de yttersta konsekvenserna av hur patientsäkerheten ävertyras när nationella krav på tillsyn och uppföljning saknas. Idag får färre än en tredjedel av de svårast sjuka patienterna en ambulans inom tio minuter. Det tidigare tillgänglighetskravet om att 75 procent av de svårast sjuka skulle få en ambulans inom tio minuter, så kallade prio ett larm, togs bort av landstingsmoderaterna inför den senaste upphandlingen. Även väntetiderna på ambulans i Stockholms län har ökat mellan 2011 och 2012. Det är en bekymmersam och allvarlig utveckling, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

- I rådande väglag skulle det vara önskvärt med nationella krav på fordonsteknisk kapacitet, till exempel fyrhjulsdrift, för att inte behöva vara utelämnade till försvarets bandvagnar för att ta hand om de svårast sjuka patienterna. Regeringen måste skapa mer enhetliga krav på ambulanssjukvården. Det skulle kunna sätta mer press på såväl den politiska landstingsledningen som ambulansföretagen, säger Dag Larsson.

Länk till Riksrevisionens granskning av ambulanssjukvården

Se bifogad fil för Socialdemokraternas granskning av ambulanssjukvården i Stockholms län från april 2012

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

Citat