(S) efter Riksrevsionens kritik: ”Tillsätt omedelbar utvärdering av vårdvalen”

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting vill att de 30-talet vårdval som införts i Stockholms läns landsting utvärderas. Detta efter en rad kritiska rapporter om vårdvalets medicinska och ekonomiska konsekvenser. Riksrevisionen konstaterar idag att vårdvalet tränger undan äldre och multisjuka. Nyligen slog en rapport fast att vårdvalet enbart i Stockholm gett en ökad kostnad för staten när sjukskrivningarna ökat markant. Samtidigt som det inte går att säkerställa den medicinska kvaliteten och kostnaderna för vårdvalen skenar iväg.

- Vården ska finnas där när vi behöver den, så ser det inte ut idag. Vi har länge fått tydliga indikationer från flera håll att dagens vårdval skapar undanträngningseffekter men nu när Riksrevisionen slår fast detsamma går det inte längre blunda för behovet av förändring. Därför kräver vi att en ordentlig och seriös översyn av vårdvalen genomförs, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

- Stockholm är idag det enda landsting i Sverige som har ett ersättningssystem som inte tar hänsyn till vårdtyngd och socioekonomi. Vi måste hitta en modell som tar hänsyn även till detta. Socialdemokraterna ser gärna att andelen fast ersättning höjs och andelen per besök minskar. Under förra mandatperioden var Moderaterna starka motståndare till att förändra ersättningssystemet men jag tror och hoppas att det nya folkpartiska hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink är beredd att ompröva det beslutet, säger Dag Larsson.

Malin Appelgren, 070-737 41 64