S: Undersök fler möjligheter att hjälpa taxibranschen!

Taxibranschen står inför stora utmaningar i coronakrisens spår. Både de vanliga taxiresorna och färdtjänstresorna har i princip upphört. Region Stockholm kommer att behöva taxibranschen i sin färdtjänstverksamhet även efter att nuvarande situation är över och det är därför i både regionens och branschens intresse att vi fortsätter att stötta varandra.

Socialdemokraterna vill därför komma med fler konstruktiva förslag på hur vi kan hjälpa varandra. Nu kan vårdpersonal åka färdtjänst till och från jobbet, något S välkomnar. S menar att det finns fler sätt att samarbeta på. Igår på färdtjänstnämndens möte lade S därför fram två nya förslag.

- Vi föreslår att man genomför en snabbutredning för att se vilka möjligheter det finns att bredda uppdraget än mer för att möta andra behov som Region Stockholm har i den här extraordinära situationen, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikpolitiska frågor.

- Vi vill också att man tillfälligt tar bort det så kallade taket på hur många resor enskilda individer får göra. Många som utnyttjar färdtjänsten är inom riskgruppen och följer rekommendationerna och stannar hemma. Det är jättebra att de gör det. Men det betyder att det finns utrymme i systemet och det skulle hjälpa företagen att de som fortfarande reser med färdtjänsten kan göra det än mer, fortsätter Jens Sjöström.

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm