S kräver fler ambulanser med fyrhjulsdrift  – Dag Larsson: ”Förra vinterns kris får inte upprepas”

De styrande landstingsmoderaterna har nu beslutat om en ny upphandling för ambulanssjukvården. Förra vintern hade ambulanser svårt att komma fram i tid på grund av snöoväder eftersom många fordon saknade fyrhjulsdrift. Trots detta ställer Moderaterna endast krav på fyrhjulsdrift för cirka var fjärde ambulans i den nya upphandlingen. Socialdemokraterna kräver nu att minst hälften av samtliga ambulanser ska vara utrustade med fyrhjulsdrift. Vi ställer även krav på bättre villkor för ambulanspersonalen och att ambulansen ska kunna nå akut sjuka patienter snabbare.

– Bristen på ambulanser med fyrhjulsdrift riskerar äventyra patientsäkerheten under vintern, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd (S).

Socialdemokraterna vill att hälften av alla ambulansbilar ska vara utrustade med fyrhjulsdrift, med Moderaternas nya upphandling gäller detta endast 22 av totalt 83 fordon.

Socialdemokraterna vill även se en högre målsättning för hur snabbt ambulansen ska nå akut sjuka patienter. Vi vill se ett mål om att ambulansen ska hinna fram till 75 procent av de svårast sjuka inom tio minuter.

Bristande personalvillkor hotar patientsäkerheten

De senaste årens upphandlingar har haft stort fokus på att pressa priserna vilket inneburit lönesänkningar, förlängd arbetstid och en väldigt ansträngd arbetsmiljö för ambulanspersonalen. Socialdemokraterna kräver därför att upphandlingen ska ställa sociala krav i nivå med kollektivavtal, att personalen ges möjlighet till måltidsuppehåll och rast, samt att övertid i form av schemalagd jour tas bort.

– Ytterst riskerar dåliga villkor för ambulanspersonalen att gå ut över akut sjuka invånare i Stockholm. Dessvärre säkerställer inte de styrande Moderaterna att personalen får tillräckligt goda förutsättningar för att kunna göra sitt jobb i den nya upphandlingen. Vi tycker att det är självklart att personalen ska ha villkor som är i nivå ned kollektivavtal, något annat är inte värdigt Sveriges rikaste landsting, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd (S).

Socialdemokraterna vill även att en större del av ambulanssjukvården ska bedrivas i egen regi. De menar att det är viktigt för att stärka samordningen och säkerställa att fokus på prispress inte leder till sämre villkor för personalen. I Moderaternas upphandling står privata vårdgivare för 64 procent av driftstiden.

För frågor och vidare information kontakta:

Fredrik Strelert

Biträdande pressekreterare för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting