Säkerställ att busstrafiken fungerar även om fler blir sjuka

Kollektivtrafiken är samhällsviktig och måste upprätthållas så långt det går även i krissituationer. Människor med samhällsviktiga funktioner och de som inte kan jobba hemma måste kunna ta sig till jobbet. Samtidigt får inte trängsel i kollektivtrafiken riskera leda till ökad smittspridning.

Trängseln på SL-trafiken som uppstod i mitten av mars till följd av en hastig neddragning av busstrafiken var oacceptabel. Nu har SL i stort återgått till full kapacitet i rusningstid med ett mål om att återgå helt till tidtabellen också övriga tider på dygnet. Samtidigt finns utmaningar med sjukfrånvaro hos personalen. Fler problem kan tillkomma då det finns signaler om att reservdelsbrist och problem med underhållet kan leda till bussbrist.

Samtidigt befinner sig turistbussbranschen i kris då i princip alla beställningsresor är avbokade. En del av dessa företag har kört ersättningsbussar åt SL-trafiken vid tunnelbanenedstängningar och andra akuta situationer tidigare och skulle kunna hjälpa till att stärka upp SL-trafiken.

- Vi ser att det finns ett behov av såväl chaufförer till SL-trafiken som i det längre perspektivet troligen även bussar. Här har vi en bra möjlighet att stärka SL-trafiken inför en mer långvarig kris och samtidigt underlätta för en bransch som har det tufft just nu, säger Jens Sjöström (S), oppositionsråd med ansvar för trafikfrågor.

- Det här är en stor krissituation. Vi har alla ett ansvar att hjälpas åt och bidra med konstruktiva idéer, oavsett majoritet eller opposition. Det är bara tillsammans vi kommer att klara detta. Jag och Socialdemokraterna i Region Stockholm tror och hoppas att det finns brett stöd för dessa åtgärder och de kan bli verklighet inom kort, säger Jens Sjöström (S) vidare.

- Exempelvis finns möjligheten för de befintliga entreprenörerna att teckna underleverantörsavtal och jag hoppas att de tar chansen så att vi står bättre rustade tillsammans. Sen behöver regionen självklart ta ett helhetsansvar för att detta samordnas och att de extra resurserna sätts in där de behövs som bäst, fortsätter Jens Sjöström.

- Jag vill också rikta ett varmt tack till all personal inom kollektivtrafiken som ser till att den rullar på. Sjukvårdens personal uppmärksammas rättmätigt för sina fantastiska insatser i frontlinjen i kampen mot Coronavirusets effekter. Men sjukvårdens personal behöver vårt stöd, och de och många andra behöver kunna ta sig till och från samhällsviktiga uppgifter på ett säkert sätt. Därför är kollektivtrafiken så viktig nu, och därför förtjänar även kollektivtrafikens personal att uppmärksammas för sina insatser i denna svåra tid, avslutar Jens Sjöström.

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm