T-bana till Nya Karolinska: Billigare att bygga idag än om tio år

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-09-20

T-bana till Nya Karolinska: Billigare att bygga idag än om tio år Idag kan Metro avslöja att 100 miljoner av skattebetalarnas pengar kommer vara bortkastade om Moderaterna håller fast vid sitt byggstopp av tunnelbana till Nya Karolinska sjukhuset(NKS)/Hagastaden. Fram till 2009 fanns en politisk enighet om att bygga ut tunnelbanan. Sedan drog Moderaterna i handbromsen för att än en gång utreda om spårvagn kan vara ett alternativ trots att SL:s expertutredningar har visat att en tunnelbana bättre svarar mot behoven, är effektivare och har lägre driftskostnader.

– Vi har idag en gyllene möjlighet att bygga ut tunnelbanan samtidigt som det nya sjukhuset, Hagastaden och Citybanan byggs. Det ger en unik möjlighet att bygga kostnadseffektivt och samordnat utan ytterligare störningar för både för trafiken, kringboende och patienter. Det kommer vara billigare att bygga idag än om tio år. Moderaternas ovilja att bygga tunnelbana är bakåtsträvande och går inte i takt med stockholmarnas önskemål om utbyggd tunnelbana, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64 , malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm