Avskaffa de djupt diskriminerande förmedlingsreglerna i allmännyttan

De allmännyttiga bostadsföretagen i Stockholm familjebostäder, Stockholms hem och Svenska bostäder använder sig av diskriminerande regler för hyressökande. I Stockholms hem beslöt under gårdagen en enig styrelse om att dessa regler inte ska användas. I en skrivelse till kommunstyrelsen kräver nu socialdemokraterna att dessa regler omgående avskaffas.

Under hösten har nya gemensamma regler utarbetats för godkännande av hyresgäster i de allmännyttiga bostadsbolagen. Enligt regelverket finns det som anges ”komplettering till regler vid särskilda behov” och är utformade med hänsyn till dem som redan bor i fastigheten, den nya hyresgästen och området i sin helhet. Generellt sätt ser socialdemokraterna positivt på ett system med gemensamma regler för de allmännyttiga bostadsföretagen men vänder sig mot alla typer av diskriminerande regler för hyressökande.

- Det är bra att vi i Stockholms hems styrelse har beslutat att inte tillämpa reglerna, vår förhoppning är att reglerna avskaffas också i de två andra kommunala bostadsbolagen. Det är kontraproduktivt för samhället och på många sätt oacceptabelt att ställa upp så tuffa regler att de hyressökande tvingas söka sig till tillfälliga boenden då de inte får plats hos allmännyttan, säger Leif Rönngren, vice ordförande i Stockholms hem.

Socialdemokraterna kräver i en skrivelse till kommunstyrelsen att uthyrningsreglerna skyndsamt ses över.

För att läsa bostadsförmedlingens regler läs här: http://www.bostad.stockholm.se/sv/Annons/Gemensamma-uthyrningsregler-for-bostadslagenheter/

För mer information, kontakta:

Tobias Gerdås Pressekreterare 0761-229199 tobias.gerdas@stockholm.se