Ha kontor i förorten – annars byter vi bank

Nordea lägger nu ner sitt kontor i Tensta och har tidigare lagt ner i Rinkeby. Det gör det tuffare att bo och leva i områdena, och småföretagarna får sämre trygghet och längre arbetstider när de istället måste pendla för att lämna sina dagskassor. Nordea är samtidigt den bank som staden har mest affärer med och använder för att betala ut lön till sina 40 000 anställda. Staden borde använda en bank som ger stockholmarna bra service menar Socialdemokraterna, som är öppna för att byta bort Nordea.

– Ska man utveckla företagande och service i hela kommunen borde staden ställa krav på dem vi gör stora affärer med. Såväl finansministern som bankerna själva talar ju varmt om möjligheten att byta bank. Vid nästa upphandling bör staden bestämma sig för den som har, eller är beredd att skapa, stor tillgänglighet för stockholmarna, säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd för (S).

– Jag vill göra Järva och andra ytterstadsdelar mer attraktiva för boende och företagande. Det kan finnas andra banker, redan stora eller än så länge små, som är beredda att få staden som kund mot att de utlovar en hög servicenivå för stockholmarna. Att stödja banker som stödjer småföretagandet är en vinst för Stockholm, fortsätter Karin Wanngård.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson