Kvalité ska alltid gå före vinst

Idag presenterade Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin ett förslag på hur resurser inom välfärden ska användas på rätt sätt. Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S) i Stockholms stad, kommenterar förslaget.

– Vi ser idag i Stockholm, under moderat ledning, att offentliga medel flyttas till skatteparadis på bekostnad av kvalitén inom omsorgen. Det kommer jag aldrig acceptera. Förslaget som presenterats visar på att vi socialdemokrater vill kunna hindra höga vinstuttag som görs på bekostnad av kvalitén i välfärden, säger Wanngård.

– Det är bra att kommunerna får större inflytande över upphandlingar men det handlar också om hur kommunerna använder sina möjligheter. Stockholm behöver bli mycket bättre på att upphandla, att kontrollera och att rikta sanktioner mot de som inte lever upp till högt ställda krav, oavsett driftsform. Våra skattepengar ska användas till att garantera medborgarna den bästa omsorgen, säger Wanngård.

– Jag tror att den lagliga möjligheten för kommuner att avstå från vinstdrivande verksamhet kan göra att fler företag i välfärdssektorn förstår att vinst aldrig får gå före kvalitet och driver sin verksamhet därefter, avslutar Wanngård.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson