Rätta till bristerna i köhanteringssystemet för äldres val av boende!

Äldrenämnden i Stockholms stad behandlade i går en utvärdering av köhanteringssystemet vid val av äldreboenden. Utvärderingen är gjord av konsultföretaget Ramböll Management Consulting och visar att systemet för att hantera köer när äldre gör sitt val av boenden i staden innehåller en mängd brister.

- Det känns mycket otillfredsställande att den borgerliga majoriteten har infört ett system som inte är rättssäkert och som snarare stressar än underlättar för de äldre. Vi påtalade dessa brister redan innan systemet infördes och jag förväntar mig att Ewa Samuelsson (KD) åtminstone lyssnar när ett oberoende konsultföretag gör en liknande bedömning. För övrigt borde servicehusen ingå i valfrihetssystemet istället för att läggas ned, säger Leif Rönngren (S), vice ordförande i Äldrenämnden.

- Bristerna som blottats visar också att staden inte har någon kunskap om hur kön ser ut, hur många som står i kö, hur länge man får stå i kö innan man får plats anvisad. Lägger man sedan till beslutet att lägga ned servicehusen och de mycket restriktiva biståndsbedömningarna som nu görs, kan jag konstatera att detta inte handlar om verklig valfrihet, säger Leif Rönngren (S).

Läs gärna rapporten i sin helhet genom att klicka på länken nedan: http://www.insyn.stockholm.se/aldre/document/2010-02-09/Dagordning/12/12.%20Bilaga%20Dnr%20113-10-2010%20Rapport%20utv%c3%a4rdering%20k%c3%b6hanteringssystem%20dec%202009.pdf

För mer information, kontakta,

Leif Rönngren 070-75 69 007