Socialdemokraterna i Stockholm Stad och Län: ”Vi vill ha lika villkor oavsett vilket land arbetskraften kommer ifrån”

Gemensamt uttalande från Socialdemokraterna i Stockholms stad och läns årsmöte respektive distriktskongress:

Närmare 12 000 av Stockholms läns LO-medlemmar har deltagit i en undersökning och svarat på olika politiska ställningstaganden. LO-medlemmarnas svar var att de inte ställer upp på vare sig lönedumpning eller oschysst konkurrens. Det är kanske inte förvånande men det är ändå väldigt talande att medlemmarna är så tydliga och att den svenska kollektivavtalsmodellen är så starkt förankrad.

De politiska partierna har sedan fått svara på samma frågor som formulerats så att de måste besvaras med ett ja eller nej. Resultatet är tydligt. Inget av de borgerliga partierna svarar att de ställer sig bakom att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige.

Nu hotas den svenska modellen med kollektivavtalsreglerade villkor efter domar i EU-domstolen men främst av den borgerliga regeringen. Samtidigt som den borgerliga regeringen påstår sig värna om kollektivavtalen föreslår regeringen att utländska avtal som påstås klara minimikraven ska jämställas med våra svenska kollektivavtal.

De Socialdemokratiska partidistrikten i Stockholmsregionen kräver att den borgerliga regeringen river upp lagförslaget Lex Laval och slutar med sitt dubbelspel.

Jenny Engdahl Pressekreterare hos Mikael Damberg och Veronica Palm 070-3632555