(S): Sjupartiuppgörelse i försvarsutskottet om försvarets materielförsörjning

I en bred sjupartiuppgörelse i riksdagens försvarsutskott idag, torsdag, så läggs en grund för hur arbetet med de för svensk säkerhet mest känsliga materielfrågorna ska lösas i framtiden.

- Från socialdemokraternas sida har vi länge drivit frågan om att regeringen måste ta ansvar för att definiera de nationella säkerhetsintressena. Vi anser att för litet har hänt på den punkten hittills, säger försvarsutskottets ordförande Peter Hultqvist (S).

- Dessa frågor som rör vårt hemligaste och viktigaste materiel inom försvarsmakten är för allvarliga för att man ska tro att det materiel som för stunden finns på marknaden kan lösa våra behov. Dessutom krävs ofta långa tider för utveckling.

Det materiel inom den svenska försvarsmakten som klassas som nationellt säkerhetsintresse kan undantas från EU:s upphandlingsregler. Sådant materiel kan direktutvecklas mellan försvarsmakten och svensk försvarsindustri. Exempel på sådant kan vara krypto, undervattensteknik, sensorer, obemannade farkoster, stridsledningssystem, obemannade farkoster etc.

I sjupartiuppgörelsen så betonas vikten av att de nationella säkerhetsintressen ska definieras. Behovet av att ett långsiktigt utvecklingsarbete inleds understryks.

-  Att sju partier nu är överens innebär en mycket stark signal till regeringen att arbeta aktivt med dessa frågor och även ta initiativ till ett långsiktigt utvecklingsarbete. Just tyngden i denna markering visar den vikt som försvarsutskottet lägger i frågan, säger Peter Hultqvist.

Norge är ett exempel på ett land där man redan fastställt de nationella säkerhetsintressena genom en regeringsproposition till stortinget. Där kopplas de behov som definierats till ett regelrätt strategiskt utvecklingsarbete tillsammans med försvarsindustrin.

- Så långt sträcker sig inte uppgörelsen i försvarsutskottet. Men vi ser uppgörelsen som ett led i en process som rör sig åt rätt håll. Vårt ursprungliga krav är att ett branschprogram ska upprättas, säger Peter Hultqvist.

Peter Hultqvist (S)
Ordförande i riksdagens försvarsutskott