Softronic i topp i Estland: Ledande finanstidning rankar landets IT-företag

Softronic i topp i Estland: Ledande finanstidning rankar landets IT-företag Estlands ledande finanstidning rankar 90 av landets mest framgångsrika IT- bolag. Softronic på första plats i två av rankingens sex parametar: marginalnettovinst samt avkastning på totalt kapital. Utnämningen görs varje år av Dagens Industri i Estland, som är den ledande affärstidningen landet. Softronics bolag placerade sig denna gång totalt på en femte plats. Resultaten publicerades i tidningens specialtryckta extrabilaga, med detaljerade tabeller över samtliga företag i rankingen. - Vad gäller lönsamhet och avkastning på totalt kapital så var det bästa företaget Softronic Baltic AS, som kom på femte plats i den allmänna rankningen, meddelar tidningens webbnyhetstjänst som också bevakade det hela. - Vårt bolaget hade en marginalnettovinst som uppgick till 31 procent och en avkastning på totalt kapital, 65,5 procent, säger Softronics VD Anders Eriksson. Det bevisar att vi kan etablera och driva lönsamma strategiska bolag utomlands, fortsätter han. På prispallen hamnade följande företag i tur och ordning: Abobase systems, Proexpert och Assert. Största delen av marknaden utgörs av företag med 5-25 anställda. Av dessa sysslar många enbart med den lokala marknaden och har en riktigt låg marginal på endast fem till tio procent. Starka blir de företag som även kan exportera sina tjänster. Softronic Baltic har utöver Estlands största försäkringsbolag på kundlistan, ett antal svenska kunder. Den baltiska verksamheten har tack vare koncernens expansion i Europa även en naturlig kanal till den utländska marknaden. Softronic Baltic har egna kunder samt bidrar till den tekniska utvecklingen i Softronickoncernen. Hög teknisk kompetens På Softronic Baltic arbetar några av landets bästa utvecklare. Trenden för Estniska IT-företag är att man i allt större utsträckning samarbetar med västländska partners. Softronics moderbolag förvärvade den Estniska verksamheten redan 1996. Moderbolaget och Softronic Baltic har gemensamt drivit utvecklingen av Softronic Content Server, publiceringsverktyget för Internet, intranät och extranät. I dagarna lanserades även Softronic Portal Toolkit, ett egetutvecklat, helt XML-baserat verktyg för att skapa dynamiska och personifierade portaler. Softronic AB Softronic bidrar till affärsutveckling genom att leverera integrerade lösningar inom teknik, management och kommunikation. Strategi kombineras med spjutspetsteknik och verksamhetskunnande för att med ett helhetsperspektiv tillvarata Internets möjligheter. Softronic grundades 1984, vilket innebär att bolaget har lång erfarenhet från att utveckla affärskritiska lösningar. Koncernen har 415 anställda och finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås samt i Danmark, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Bolaget är noterat på Stockholms fondbörs Attract 40. www.softronic.se För mer information kontakta: Softronic Baltics VD, Marek Pöldeots (talar svenska) Telefon: +37 2 7 300 600 Softronics VD, Anders Eriksson, anders.eriksson@softronic.se Telefon: 08-51 90 90 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00110/bit0002.pdf