Sonetel erhåller 1,5 MSEK i lån

Sonetels VD och grundare Henrik Thomé har via sitt helägda bolag Swedish General Consulting AB tillhandahållit Sonetel ett lån på 1,5 MSEK.

Lånet löper amorteringsfritt i 18 månader med en årlig ränta om 8%. Sonetels styrelse äger rätt att besluta om förtida amortering och lösen av lånet om bolagets behov av lånet skulle upphöra.

Krediten täcker Sonetels behov för de kommande 12 månaderna, enligt bolagets interna prognoser.

Bolaget har därmed inga omedelbara behov av tillkommande finansiering.

Ledningen har dock för avsikt att utöka den finansiella bufferten ytterligare och har därför inlett diskussioner med två olika banker om möjliga kompletterande lån/krediter.

Därutöver så ansöker bolaget om ca 18 MSEK i EU bidrag för investeringar inom Artificiell Intelligens. Besked om eventuellt bidrag väntas under december månad.

”Finansieringen täcker våra behov för 12 månader. Det är med tillförsikt vi nu fokuserar på den omedelbart förestående BETA lanseringen av vår nya tjänst med Artificiell Intelligens.” säger Henrik Thomé.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 120 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 och 2017 av Deloitte till ett av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag (”Sweden Technology Fast 50”), samt ett av Europas 500 mest snabbväxande företag (”Technology Fast 500™ Europe, Middle East & Africa”), med en tillväxt på 459% från 2013 till 2016. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.