Det svänger om Sony Ericsson

Det svänger om Sony Ericsson Sony Ericsson seglar i medvind. Försäljningen ökar, flera modeller säljer mycket bra och man har etablerat sin exklusiva T68i som en telefon för alla. - Vi har bra telefoner och återförsäljarna tycker att det är roligt att sälja våra telefoner. Det svänger om Sony Ericsson, säger Roger Bolander VD Sony Ericsson Norden. När Sony Ericsson nu fått vind i seglen och efterfrågan ökar så lyfter återförsäljarna fram telefonerna i butikerna och det gör att försäljningen ökar ytterligare. - T68an är en extremt bra produkt och nu är den också mycket prisvärd. Den har blivit lite av en standardtelefon liksom Nokia 3310. Men T68 har färgskärm och därmed har vi skapat en ny nivå för en standardtelefon som blivit tillgänglig för den breda publiken, säger Roger Bolander. Sony Ericsson ökade sin försäljning globalt sett med 42 procent sista kvartalet 2002 jämfört med tredje kvartalet 2002. Försäljningsvärdet ökade med 18 procent under samma period. T68 och T300 är storsäljarna och intresset för nya handdatortelefonen P800 är mycket stort. - När det gäller den svenska marknaden är vi nog marknadsledande idag om man räknar bort de rena lågpristelefonerna, säger Roger Bolander. Lätt att jobba med - Vi har en liten men mycket bra portfölj av modeller just nu. Vi har ett bra förtroende hos kunder och återförsäljare. - Återförsäljarna upplever det också positivt att vi inte har så många modeller. Det gör att Sony Ericsson blir lättare att jobba med. Det är kostsamt för handeln att ligga på lager med många modeller och färger. Det är därför vi toppar försäljningslistan om man tittar på enskilda modeller, säger Roger Bolander. Sony Ericsson har fördel av kopplingen till Sony när det gäller innehåll och applikationer som spel och underhållning. Populära T300 är till exempel anpassad för spel. Plattformen man använder gör att man kan ladda hem spelen snabbare (billigare) och dessa spel kräver mindre minne än andra spel. Kamerafunktionen i Sony Ericsson nya telefoner är också viktig i det här sammanhanget. Flest digitalkameror i världen - Sony Ericsson är faktiskt den tillverkare som säljer flest digitalkameror idag i världen. Vi har ju både kameror inbyggda i vissa telefoner och digitalkameror som kan kopplas till telefonerna. Många upplever det som mycket positivt att man spontant kan dela ögonblicken med sina vänner via mobiltelefonen, säger Roger Bolander. Han påpekar också att nya P800 med inbyggd kamera slår alla försäljningsrekord i sin nisch. Spel och underhållning för mobiltelefoner kommer mer och mer. Produkterna som kan hantera detta är ofta lika varandra. - Men det som skiljer oss från konkurrenterna i framtiden blir innehållet - hur mycket telefonerna klarar av - och det är det vi satsar på, säger Roger Bolander. Satsar på underhållning i mobilen Sony Ericsson fokuserar på underhållning. Man kan ladda ner polyfoniska ringsignaler, musik och video till sin mobil. - Tänk att kunna ladda ner musik eller video från en topplista, lyssna och titta på en trailer och sedan bestämma vilken CD man vill köpa eller vilken film man vill se. På CeBIT visar Sony Ericsson nya modeller anpassade för den nya tekniken och i dagarna visade man sin 3G-telefon som ska släppas till hösten. Med nya 3G-teknikens större bandbredd får man ännu bättre upplevelse när det gäller bild och underhållning. - Bild, underhållning och möjlighet att koppla samman olika produkter är det som gäller idag och i framtiden och där har vi, med vår koppling till Sony, stora fördelar, säger Roger Bolander. En annan fördel är designen. - Personligen tycker jag att vi nu ser mer av Sony i designen och det är mycket positivt. Men vi går mot ett eget designspråk där teknik och design "pratar" med varandra och det kommer vi att få se mer av, säger Roger Bolander. Ytterligare information på http://www.SonyEricsson.com För ytterligare information kontakta: Roger Bolander, Nordisk Marknadsdirektör Sales and Marketing, Nordic & Baltic States Telefon: 070-20 80 100 Sony Ericsson Mobile Communications AB erbjuder mobila kommunikationsprodukter för användare som uppskattar kraftfull teknologi. Sony Ericsson Mobile Communications AB grundades år 2001 av Telefonaktiebolaget LM Ericsson och Sony Corporation. Samriskbolaget fortsätter att bygga på succén från sina två innovativa moderföretag. Företagets ledning är baserad i London och företaget har 4,000 anställda över hela världen verksamma inom forskning, utveckling, design, försäljning, marknadsföring, distribution och support. -Ovanstående text med tillhörande bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sonyericsson Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24670 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00570/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00570/bild.html Pictures