Forskning från Sony Ericsson visar att framtidens kontor kan se ut som caféet i "Vänner" (GC79)

Forskning från Sony Ericsson visar att framtidens kontor kan se ut som caféet i "Vänner" Lanseringen av GC79 trådlösa PC-Card frigör anställda från kontoret Ny forskning från Sony Ericsson visar att framtidens arbetsplats år 2020 mer kommer att se ut som ett café i TV-serien "Vänner" eller ett vardagsrum med skrivbord och datorer för trådlöst nätverk, bärbara datorer, stora bekväma soffor och kaffebord. De flesta stora, svenska kontor kommer helt enkelt att bli som sköna rum där administratörer och formgivare fyller arbetsytorna med trådlösa hotspots och skrivbord. Där kan olika medarbetare koppla upp sig på Internet i brainstormavdelningar och högteknologiska Wi-Fi-bibliotek med separata mötespunkter för att göra affärer och umgås. I forskningsrapporten - "Business Life 2020" - skriven av experten på samhällstrender, James Harkin, drar man slutsatsen att kontorskomplex, som i Kista, blir av med sina öppna planlösningar och 80-talets bås. I stället får man avdelningar med soffor som ser ut som caféet Central Perk i TV-serien "Vänner". I forskningen uppmärksammar man lanseringen av Sony Ericssons GC79 PC- Card modem - världens första kombinerade trippelband GPRS och Wi-Fi PC- Card - som passar de flesta bärbara datorer och ger tillgång till Internet, e-post och företagsnätverk överallt, när som helst. Sony Ericsson har tagit fram GC79 GPRS och Wi-Fi PC-Card med inriktning på behoven och den växande trenden mot mobilt, flexibelt arbete. James Harkin visar också hur flexibel, trådlös teknik kommer att frigöra anställda från skrivborden och få ut dem från kontoret. Det gör att de kan arbeta när och var de vill. Han ser hur en ny generation begåvade, kosmopolitiska affärsproffs som han kallar "kosmokrater" kommer att uppstå. De blir de totalt uppkopplade digitala medborgarna som förflyttar sig mellan länder och kontinenter för att göra affärer. Kosmokraterna förlitar sig på den nya generationen trådlös teknik, GC79 PC-Card med dubbla anslutningar, som kombinerar den breda mobiltäckningen för GPRS med prestandan i en Wi-Fi-anslutning. De anställda kan förbli uppkopplade överallt eftersom GC79 fungerar förutom i hotspots i hotell, caféer, på flygplatser - även om det gäller en skidort i Schweiz, en strand på en ö i Västindien eller en exotisk semesterort i Thailand. Detta lättanvända, prisvärda PC-Card gör att man kan vara uppkopplad på fem kontinenter. Det fungerar med en maxhastighet på upp till 11 Mbps. Där det inte finns Wi-Fi kan man på ett enkelt sätt använda GPRS för att koppla upp sig på Internet eller använda HSCSD för att ringa in till sitt intranät eller företagsnätverk. De viktigaste slutsatserna i James Harkins mobilstudie och framtidsprognos: · Mobila yrkesutövare finns idag i cirka 48 procent av arbetsstyrkan i Europa*. · De flesta mobila kontorsanställda vill ha friheten att kunna arbeta med dokument på rörlig fot och att kunna skicka dem direkt via Internet. · År 2010 kommer vardagspendlandet att höra till det förgångna om företagen ger sina anställda flexibla verktyg så att de kan arbeta överallt. · Friheten att kunna arbeta överallt kommer att öka arbetstillfredställelsen och moralen samt öka lojaliteten. · Dagens kontor kommer att bli överflödigt och det kommer att utvecklas till att se ut och kännas som ett café eller en salong som de anställda kommer till för att brainstorma eller umgås. · De kommande 20 åren kommer vi att få globala pendlare eller kosmokrater som förflyttar sig mellan länder och kontinenter. · GC79 använder trådlöst LAN 802.11b, en trådlös radioteknik med en mycket stark tillväxt på marknaden. Detta är redan den mesta använda LAN (WLAN)- standarden i världen som ger mycket hög prestanda inom ett avstånd på 100 meter från anslutningspunkten. GC79 GPRS/WLAN PC-Card är Wi-Fi- certifierat vilket gör att man på ett enkelt sätt kan ansluta till allmänna hotspots när nätverket stöder detta. Den inbyggda antennen i GC79 gör att man alltid kan ha det i den bärbara datorn, vilket innebär att man hela tiden får bekväm och snabb anslutning - och eftersom GC79 strömförsörjs av datorn behöver man inga extra laddare eller sladdar. Anders Franzén, Corporate Vice President i England, och chef för Sony Ericssons M2M kommunikationsenhet: "GC79 PC-Card är ett snabbt och pålitligt, globalt, trådlöst kommunikationsverktyg. Sony Ericsson har insett att Wi-Fi växer explosionsartat inom trådlös datakommunikation och förser därför idag mobildata användare med en mobil och flexibel lösning som garanterar att de förblir anslutna och kan arbeta smartare, inte hårdare, också i morgon." * Enligt IDC-rapporten 2002. IDC definierar professionella mobila användare som medarbetare som är på resa utanför kontoret minst 20 procent av sin tid. Dessa medarbetare är vanligen personer i ledande ställning, konsulter, försäljningsrepresentanter, försäkrings-agenter och läkemedelsrepresentanter. Om James Harkin James Harkin är författare, framtidsforskare och författare till Mobilisation: "The growing public interest in mobile technology". (Demos, 2003). Mer information om produkten och aktiviteten finns på www.freeofficeworkers.com och www.SonyEricsson.com/GC79. Cirkapris: 3 200 SEK exkl moms Lansering på marknaden: November 2003. För mer information, eller en kopia av undersökningen om GC79 och mobila användare, vänligen kontakta: Sony Ericsson Mobile Communications AB Hans Löfgren Global Product Manager Email: Hans.Lofgren@SonyEricsson.com Tel: +46 8 585 30416 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31085 Sony Ericsson Mobile Communications AB erbjuder mobila kommunikations- produkter för användare som uppskattar kraftfull teknologi. Sony Ericsson Mobile Communications AB grundades år 2001 av Telefonaktiebolaget LM Ericsson och Sony Corporation. Samriskbolaget fortsätter att bygga på succén från sina två innovativa moderföretag. Företagets ledning är baserad i London och företaget har 4,000 anställda över hela världen verksamma inom forskning, utveckling, design, försäljning, marknadsföring, distribution och support. For further information, please visit: www.SonyEricsson.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00690/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00690/bild.html Pictures