Sony Ericsson frigör anställda från kontoret - Nu kommer världens första kombinerade trippelband GPRS- och Wi-Fi PC-Card Sony Ericsson lanserar ett nytt kombinerat trippelband GPRS- och Wi-Fi PC-Card, kallat GC79 PC-Card modem. Det gör man med en aktivitet under temat "Free Office Workers". GC79 passar i de flesta bärbara datorer och ger tillgång till Internet, e-post och företagsnätverk överallt och när som helst. För att ta fram underlag till aktiviteten "Free the Office Worker", www.freeofficeworkers.com, har Sony Ericsson gett James Harkin, expert på samhällstrender, uppdraget att undersöka effekterna av trådlös teknik nu och i framtiden. James Harkins forskning visar hur kombinationen av GPRS och Wi-Fi-teknik kommer att revolutionera kontorsmiljön genom att frigöra skrivbordsbundna medarbetare så att de kan arbeta var de vill. GC79 inriktar sig på denna trend. Det nya dubbla anslutningskortet kombinerar den breda mobil-täckningen för GPRS med prestandan med Wi-Fi-anslutning och riktar sig till de mobila, professionella användare som finns i 48 procent av arbetsstyrkan i Europa*. GC79 frigör dessa medarbetare genom att det är enkelt att använda, det är prisvärt och man kan vara uppkopplad på fem kontinenter. Det fungerar med en maxhastighet på upp till 11Mbps på allmänna Wi-Fi hotspots, såsom flygplatser, tåg, caféer eller i WLAN på kontoret - och snart även på flyg. Där det inte finns Wi-Fi kan man på ett enkelt sätt använda GPRS för att ansluta sig till Internet eller HSCSD för att ringa in till sitt intranät eller företagsnätverk. GC79 använder trådlöst LAN 802.11b, en trådlös radioteknik som ökar mycket starkt på marknaden. Detta är redan den mest använda, trådlösa LAN (WLAN)-standarden i världen som ger mycket hög prestanda inom ett avstånd på 100 meter från anslutningspunkten. GC79 GPRS/WLAN PC-Card är Wi-Fi certifierat vilket gör att man kan ansluta till samtliga på marknaden förekommande accespunkter och allmänna hotspots som certifierats. Den inbyggda antennen i GC79 ger en bekväm och snabb anslutning. Genom att det strömförsörjs av datorn behövs ingen extra laddare eller sladdar. Anders Franzén, Corporate Vice President i England, och chef för Sony Ericssons M2M kommunikationsenhet: "GC79 PC-Card är ett snabbt och pålitligt, globalt, trådlöst kommunikationsverktyg. Sony Ericsson har insett att Wi-Fi växer explosionsartat inom trådlös datakommunikation och förser därför idag mobildatanvändare med en mobil och flexibel lösning som garanterar att de förblir anslutna och kan arbeta smartare, inte hårdare, också i morgon." * Enligt IDC-rapporten 2002. IDC definierar professionella mobila användare som medarbetare som är på resa utanför kontoret minst 20 procent av sin tid. Dessa medarbetare är vanligen personer i ledande ställning, konsulter, försäljningsrepresentanter, försäkrings-agenter och läkemedelsrepresentanter. Om James Harkin James Harkin är författare, framtidsforskare och författare till Mobilisation: "The growing public interest in mobile technology". (Demos, 2003). Mer information om produkten och aktiviteten finns på www.freeofficeworkers.com och www.SonyEricsson.com/GC79. Cirkapris: 3 200 SEK exkl moms Lansering på marknaden: November 2003. För mer information, eller en kopia av undersökningen om GC79 och mobila användare, vänligen kontakta: Sony Ericsson Mobile Communications AB Hans Löfgren Global Product Manager Email: Hans.Lofgren@SonyEricsson.com Tel: +46 8 585 30416 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31085 Sony Ericsson Mobile Communications AB erbjuder mobila kommunikations- produkter för användare som uppskattar kraftfull teknologi. Sony Ericsson Mobile Communications AB grundades år 2001 av Telefonaktiebolaget LM Ericsson och Sony Corporation. Samriskbolaget fortsätter att bygga på succén från sina två innovativa moderföretag. Företagets ledning är baserad i London och företaget har 4,000 anställda över hela världen verksamma inom forskning, utveckling, design, försäljning, marknadsföring, distribution och support. For further information, please visit: www.SonyEricsson.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00680/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00680/bild.html Pictures