Cyber-shot U40 - liten kamera har blivit ännu mindre( DSC-U40)

Cyber-shot U40 - liten kamera har blivit ännu mindre Nu har Sonys digitala Cyber-shot U-familj fått tillökning -en ännu mindre kamera. Den nya Cyber-shot DSC-U40 är 10 procent mindre än sin föregångare och representerar det yttersta inom elegant Sony-design i fickstorlek, men ändå fullt kapabel att fånga ögonblicket. - Cyber-shot DSC-U40 är en fickkamera i ordets rätta bemärkelse, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Den är tunn, snygg, fullmatad med finesser och har samtidigt den höga kvalitet som man kan förvänta sig av en Sony Cyber-shot U-kamera. DSC-U40 passar perfekt in i dagens ständigt uppkopplade värld. Kamerans slimmade och väldesignade yttre gör den idealisk att alltid ha till hands för att fånga varje ögonblick. Snabb och lättanvänd Cyber-shot U40 är lätt att använda och har en mängd finesser. Det tar bara knappt en sekund från det att linsskyddet dragits åt sidan tills kameran är klar att ta högupplösta 2 megapixel-bilder. Kameran har en 1- tums hybrid LCD-skärm som kan användas som sökare och för att se på tagna bilder. Hybridskärmen använder en speciell teknik som gör det möjligt att se motivet klart, oavsett om man är ute i strålande solsken eller inomhus med dåliga ljusförhållanden. För att ytterligare underlätta fotograferandet har DSC-U40 has fem förvalsprogram som automatiskt ställer in kameran för bästa resultat i olika situationer. Jämfört med tidigare modeller har DSC-U40 fem vitbalansinställningar, som gör det lättare att får bra färgåtergivning i olika ljusförhållanden. Kameran klarar också att ta fler bilder i snabb följd - tio bilder i VGA-upplösning eller två bilder i den högsta upplösningen, 2 megapixel. Den har två uppladdningsbara högkapacitetsbatterier som ger lång driftstid. Även rörliga bilder Med Cyber-shot DSC-U40 går det också att spela in video utan ljud med Sonys MPEG Movie EX-teknik. Längden på videosekvenserna begränsas bara av kapaciteten på det Memory Stick Duo eller Memory Stick PRO Duo som används. Det gör att kameran kan användas för att spela in korta filmer som kan skickas med e-post, för presentationer och andra snabba och enkla inspelningar. Lätt att ansluta Med Cyber-shot DSC-U40 är det lätt att dela med sig av bilderna till familj och vänner. Både stillbilder och videosekvenser sparas på Memory Stick Duo-kort, och kan därmed enkelt överföras till en mängd andra Memory Stick-kompatibla produkter, som t ex tv, telefoner och datorer. Eftersom Memory Stick Duo är mindre till formatet än vanliga Memory Stick, levereras DSC-U40 med en adapter som gör att material som lagrats på kamerans minneskort kan läsas av andra enheter med vanlig Memory Stick-läsare. Cyber-shot DSC-U40 utnyttjar också PictBridge*-tekniken. Det innebär att det går att skriva ut bilder direkt från kameran till en PictBridge- kompatibel skrivare via USB-porten, utan att behöva gå via en pc. Allt som behövs är att välja bilder på kamerans inbyggda bildskärm och skicka dem till skrivaren. Kameran levereras med programvaran Image Transfer. När kameran ansluts till en pc via USB-kabeln (som också ger ström till kameran) överförs bilderna automatiskt för senare redigering eller vidarebefordran med e- post. ' Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32937 Konsumentpris: Ca 2 700 kr kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Januari 2004. Tekniska specifikationer Kontakta stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08 -598900 15, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000- talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,88 miljarder euro (1 666 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 120 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,62 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin,Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00350/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00350/bild.html Bilder