Cyber-shot V1 med hög prestanda för entusiaster

Cyber-shot V1 med hög prestanda för entusiaster Sony presenterar en ny kamera med högsta prestanda i Cyber-shot serien. Cyber-shot V1 har 4x optisk zoom, en bildupplösning på 5 miljoner pixlar och en imponerande samling funktioner som ger maximal flexibilitet och kreativa möjligheter. Lagringskapaciteten på Memory Stick PRO, som kan köpas som tillbehör, är upp till 1 GB. Cyber-shot V1 är utrustad med avancerad Carl Zeiss Vario Sonnar-optik. Modellen har ett helt nytt utseende och är det senaste tillskottet inom denna mycket populära kameraserie. - Den nya kameran erbjuder en kreativ frihet, med intuitiv funktionalitet och exceptionellt hög bildkvalitet. Vi har även gjort viktiga ergonomiska förbättringar för användaren, för att kameran ska bli så snabb och lättanvänd som möjligt. Cyber-shot V1 är ett utmärkt redskap för att kunna ta just de bilder som motsvarar ens förväntningar, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Professionell kvalitet Cyber-shot V1 har alla förutsättningar att åstadkomma ett mycket gott bildresultat. Sonys Super-HAD CCD har 5 miljoner pixlar. Carl Zeiss Vario Sonnar-objektivet ger en anmärkningsvärt god bildkvalitet. Tack vare Sonys egenutvecklade 14-bitars Digital Extended Processor (DXP) och funktioner som Clear Colour/Clear Luminance Noise Reduction, Noise Reduction Slow Shutter och andra tekniska förbättringar, kan kameran erbjuda en bildkvalitet som motsvarar professionell standard. Prestanda och funktioner för kreativ frihet Sonys Cyber-shot V1 har en s k Nightframing-funktion. Den kombinerar tre egenskaper som ger bästa möjliga inramning, fokus och exponering under svåra ljusförhållanden. NightShot utnyttjar infraröd teknik för att fånga upp motivet också i totalt mörker. När avtryckaren är nedtryckt till hälften kopplas NightShot ur, och Hologram AF tar över. Den funktionen använder en laser för att upptäcka kanterna på det motiv som NightShot har identifierat, och kameran kan fokusera på motivet. När avtryckaren trycks ned helt används en "förblixt" för att beräkna exponeringen. Därefter tas bilden, med hjälp av blixten. En ny avancerad anslutning för tillbehör, en tillbehörssko, förenklar hanteringen om man t ex vill arbeta med trådlös blixt. Den gör det möjligt att använda en "förblixt", automatisk exponeringsjustering och är kompatibel med analoga kamerablixtar. Då det krävs en mycket noggrann mätning av ljusförhållandena visar kameran en grafisk beskrivning över hur ljuset sprids, vilket underlättar valet av exponeringsnivå. Auto Fokus-funktionen gör det möjligt att fokusera korrekt med hjälp av avtryckaren. Normalt "låses" bilden då avtryckaren trycks ned till hälften, men Cyber-shotkameran fortsätter att fokusera till dess att skärpan är den rätta. Tre enkla inställningar för kontrast, skärpa och färgmättnad garanterar en naturliga färgåtergivning. Program Shift- funktionen skapar möjligheten att kombinera olika slutartider och bländarinställningar vid samma exponeringsnivå. Kameran kan kompletteras med ett stort utbud av tillbehör från Sony. Konsumentpris: Ca 9 000 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Juni 2003. Tekniska specifikationer stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01020/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01020/bild.html Pictures