Digitalkamera i fickstorlek

Digitalkamera i fickstorlek Sony kommer nu med en digital stillbildskamera för den unga generationen. Nya Cyber-shot U passar en ung dynamisk livsstil och är gjord för att fånga ögonblicket var som helst och när som helst. Kameran har den digitala fotografins alla fördelar och är rolig att använda. Sonya Cyber-shot har blivit ett ledande europeiskt varumärke bland digitalkamera-entusiaster. Den nya kameran kommer att förändra den digitala fotografin på samma sätt som Sony WALKMAN® revolutionerade bärbart ljud på 70-talet. Cyber-shot U är en läcker och lättanvänd kamera, som sparar minnena digitalt vare sig man är på stranden, en klubb eller ute med kompisar. Den väger ungefär lika lite (90 gram), och är lika liten, som en mobiltelefon vilket gör att den lätt slinker ner I bröstfickan. - Cyber-shot U är ett nytt koncept som förändrar uppfattningen om hur man ska använda en digital stillbildskamera, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony Sverige. Kameran väcker känslor. Man blir förälskad i den. Man köper den och mår bra. Det är ett enkelt koncept byggt på form, kvalitet och enkelhet. Sonys DSC-U10 är mer än bara en digital kamera - den säger något om ens person. Det är en mycket kompakt och läcker livsstilspryl som tillför något extra till vardagslivet. Den är för dem som är unga till sinnet och som värdesätter sina minnen så mycket att de vill fånga det där speciella ögonblicket och dela det med vänner och familj. Fånga ögonblicket DSC-U10 har ett rimligt pris vilket gör att många unga kan ha råd med den. Ändå är det en digital kamera med många av de funktioner som finns i betydligt mer sofistikerade Sony Cyber-shot-modeller. I verkliga livet finns inga repetitioner och därför är DSC-U10 framtagen just för att fånga det speciella ögonblicket. Det tar mindre än en sekund att sätta på kameran - det kan inte bli enklare att ta en bild. Kameran har en rad automatiska funktioner som av och på, skärpa, exponering, ISO- inställning, vitbalans samt en rad förhandsinställda bildval. Utöver snabb start och automatisk bildtagning erbjuder DSC-U10 flera andra roliga möjligheter. Som att man kan ta fem snabba bilder i en följd för att fånga hela skeendet. Man kan också ta en MPEG-film (utan ljud) som lagras i kamerans Memory Stick. Med kamerans alla bildeffekter och bildval kan man skapa rätt bild vid varje tillfälle. När man kommer hem från festen eller stranden är det till exempel mycket enkelt att ladda ner dagens bilder i datorn. Kameran har USB-anslutning vilket ger en snabb och enkel överföring av bilderna direkt in i PCn. Med hjälp av redigeringsprogram kan man sedan göra PCn till en bildhanteringsmaskin med vilken man, på ett säkert sätt, kan lagra och dokumentera sina favoritbilder samt skicka dem till sina vänner med e- post. Bra kamera - bra bilder DSC-U10 har något av Sonys mest avancerade digitala teknik. Kameran har ett progressive scan Super HAD CCD med 1,3 megapixel upplösning. Den har autofokus med 10 cm auto macro. Med de många förinställda bildvalen kan man också med en enkel knapptryckning variera inställningarna för olika typer av bilder och därmed alltid få bra bilder. Förutom 8MB Memory Stick levereras DSC-U10 med två laddbara nickelmetall- hydridbatterier. Denna kraftkälla räcker en hel dag och kan laddas under natten. Tack vare automatisk på/av-funktion och objektivskydd kan inte kameran vara på i onödan så att batterierna tar slut. Konsumentpris: Ca 3 300 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Oktober 2002. ------------------------- För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08 - 598 90 015, 0708-16 68 29 Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=21198 Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00670/wkr0002.pdf