Dual-RW-kompatibel DVD-brännare för hemmabruk

Dual-RW-kompatibel DVD-brännare för hemmabruk Sony lanserar nu sitt nya flaggskepp bland DVD-brännare för hemmabruk. RDR-GX7 är en Dual RW-brännare som stöder flera olika inspelningsformat - DVD-RW, DVD+RW och DVD-R. Den är kompatibel med de flesta konventionella DVD-spelare på marknaden, och kan spela upp skivor med formaten DVD-RW, DVD+RW, DVD-R, DVD+R,CD, CD-R och CD-RW. RDR-GX7 har en mängd olika redigeringsfunktioner och är byggd för att enkelt kunna användas tillsammans med videokameror. Funktionen One Tuch Dubbing gör det t ex lätt att arkivera privata inspelningar och filmer på DVD. Trots att RDR-GX7 är en mycket avancerad DVD-brännare är den tack vare ett grafiskt användargränssnitt ändå mycket enkel att använda. Dessutom är både in- och uppspelningskvaliteten fullt jämförbar med Sonys främsta DVD-spelare. Designen är anpassad till Sonys wide screen-TV och underhållningssystem för hemmabruk. - Nu kan också vanliga användare utnyttja Dual RW-teknik, och därmed slippa de kompabilitetsproblem som uppstår då man använder olika utrustningar och programvaror. De sofistikerade funktionerna för samverkan med videokamera och för redigeringen, den höga bildkvaliteten, användarvänligheten och funktionalitetet gör RDR-GX7 till en av de mest prisvärda produkterna på marknaden idag, säger Håkan Andrén, produktchef på Sony. Dual RW-kompatibel RDR-GX7 är idag den enda DVD-brännaren för hemmabruk som kan hantera inspelning av alla de tre formaten DVD-RW, DVD+RW och DVD-R. Användaren får alltid bästa möjliga bildkvalitet, och slipper välja ett format före ett annat. Intelligent hantering av videokameror Sonys gränssnitt i.LINK (DV) gör det möjligt för DVD-brännaren att hantera alla dubbnings- och redigeringsfunktioner, när RDR-GX7 kopplas samman med en DV- eller Digital8-kamera. Det är därför mycket enkelt att föra över hela, eller delar av, innehållet från ett band till en skiva. Med One Touch Dubbing kan det ske med hjälp av en enda knapptryckning. Olika redigeringshjälpmedel skapar en flexibilitet om man t ex vill ta bort eller flytta om material. På så sätt går det att skapa exakt de DVD- skivor som användaren själv önskar. Imponerande bildkvalitet Uppspelningskapaciteten hos RDR-GX7 är helt i klass med flera av Sonys toppmodeller inom DVD-video. Tack vare en 12 bitars 108 MHz video D/A- omvandlare med Noise Shaped Video och Motion Adaptive FNR (Field Noise Reduction). Pre Frame Noise Reduction och pre Video Equlaizer behandlar signalen innan inspelningen och garanterar att bildkvaliteten blir den bästa möjliga, också när man använder äldre, analogt material. Variable Bit Rate, VBR, optimerar bildkvaliteten vid inspelningar i alla format, speciellt då inspelningen sker under en längre tid. Enkel att använda En av de främsta egenskaperna hos RDR-GX7 är den väl genomarbetade användarvänligheten. Sony har gjort en rad förbättringar när det gäller samverkan mellan människa och maskin. Det grafiska användargränssnittet på tv:ns bildskärm gör att man får en snabb och tydlig överblick. Det går att skapa listor med upp till 99 olika programinslag, som är överblickbara med hjälp av små bilder, s k thumbnails. Titlarna kan hämtas direkt från text-tv. Elegant form RDR-GX7 har en sofistikerad lågprofildesign med en frontpanel i borstad aluminium. Trots att brännaren är så välutrustad med en lång rad olika funktioner är det en mycket kompakt apparat. Den placeras med fördel under en TV och passar, både vad gäller färg och form, ihop med en mängd andra av Sonys hemmabioprodukter. Konsumentpris: Ca13 500 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Maj 2003. Tekniska specifikationer hakan.andren@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Håkan Andrén , 08 - 598 90 015, 0708-53 32 36 Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00940/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00940/bild.html Pictures