Enkelt att göra högklassiga fotokopior hemma med ny skrivare från Sony (DPP-FP30) Sony har nu utvecklat en helt ny fotoskrivare för hemmabruk - DPP-FP30. Det är en digital sublimeringsskrivare som snabbt och enkelt kan omvandla digitala bilder till högklassiga fotokopior av professionell kvalitet. Digital fotografering ger många spännande möjligheter att visa sina bilder - t ex via bildspel på dataskärmen eller i e-post till släkt och vänner. Men ibland vill man ändå ha en riktigt fin klassisk fotokopia att hålla i handen. Sonys lösning är den nya fotoskrivaren DPP-FP30. Tack vare den digi¬tala sublimeringstekniken ger skrivaren klibbfria färgkopior med högklassig pro¬fess¬ionell kvalitet. Upplösningen blir hela 300 dpi. Utskriften sker i tre blixtsnabba mo¬ment, där 256 olika färgnyanser appliceras i vart och ett av de tre momenten. Ett speciellt skyddsskikt på bildutskrifterna gör dessutom att de beräknas hålla färgen i uppemot 100 år. DPP-FP30 kan med en USB-kabel anslutas till en pc eller direkt till PictBridge-kompatibla digitalkameror, som t ex Sonys senaste Cyber-shot-modeller. Hanteringen är mycket enkel. Om utskriften sköts direkt från kameran, är det bara att välja bild på LCD-skärmen och beordra utskrift av en eller flera kopior med en knapp¬tryckning. Bildfilerna kan också laddas ner till en pc, där man väljer ut bilder och beordrar ut¬skrift via det medföljande programmet. Med DFP-FP30 distribueras bildredigerings¬programmet Picture Gear Studio v 2.0. Det är ett mycket lättanvänt program som ändå ger många möjligheter att redigera bilderna. Färdig utskrift på 90 sekunder Det tar bara någon minut att skriva ut högkvalitativa, klibbfria färgbilder utan kanter. Utskrift av en bildfil från en pc tar cirka 90 sekunder och direkt från en PictBridge-kompatibel kamera tar det ungefär 120 sekunder. Skrivaren är liten, lätt och har en elegant design som gör den lättplacerad i hemmiljö. DPP-FP30 har ett magasin för 20 ark i vykortsformat (10x15 cm). Den medföljande färg¬patronen räcker för upp till 40 kopior. Papper och toner till DPP-FP-30 finns i två olika paket: Det ena paketet (SVM-F40P) innehåller 40 pappersark i formatet 10x15 cm och en färgpatron. Det andra (SVM-F80P) består av två färgpatroner och 80 pappersark. Ett SVM-F40P-paket medföljer skrivaren vid leverans. Konsumentpris: DPP-FP30: Ca 1 950 kronor, inkl moms SVM-F40P: Ca 220 kronor, inkl moms SVM-F80P: Ca 410 kronor, inkl moms Lansering på marknaden: November 2004. För ytterligare information, kontakta Sony: Stefan Andersson, 08-585 450 15, 070-816 68 29, stefan.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom under¬hållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,47 miljarder euro (1 765 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2004, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 131 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,71 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2004. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041103BIT21640/bild.html Bilder