Enklare att få perfekta bilder med nya Cyber-shot-kameror

Enklare att få perfekta bilder med nya Cyber-shot-kameror Sony presenterar tre nya stillbildskameror, med en bildupplösning på 3 megapixel och en mängd nya funktioner. De tre Cyber-shot-kamerorna Sony DSC-P32, DSC-P52 och DSC-P72 är mycket lätta att använda. Det gör det enklare att ta bilder med mycket hög kvalitet under skiftande förhållanden. De är dessutom några av de första Sony-produkterna som är kompatibla med det nyligen lanserade Memory Stick PRO, ett valfritt tillbehör som kan lagra upp till 1 GB. - Nu blir det enkelt att välja kamera, också för den som känt sig tveksam till att byta till en digital stillbildskamera. Välj ut ditt motiv och tryck av. Kameran gör det möjligt att i alla lägen vara spontan och ta bilder av hög kvalitet, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Perfekta bilder Bildegenskaper som kontrast och färgåtergivning är utmärkta på alla tre modellerna. Också utskrifterna får hög kvalitet. Med en bildupplösning på 3 miljoner pixlar blir utskrifterna helt jämförbara med analoga bilder, upp till standardstorleken 10x15 cm. På så sätt blir också zoomkvaliteten mycket god, och bilderna tål beskärning. DXP-systemet (14 bitar) kombineras med Sonys Super HAD CCD bildelement. Resultatet blir utmärkta bilddetaljer med optimal kontrast och färgåtergivning. Tack vare den nya funktionen Smart Zoom kan fotografen komma närmare sitt motiv, utan att behöva ge avkall på bildkvalitén. Kameran justerar zoomförhållanden på ett intelligent sätt beroende på bildens upplösning, upp till 3,2x VGA för DSC-P32, 6,4x VGA för DSC-P52 och 9,6x VGA för DSC-P72. Längre uthållighet och fler funktioner Kamerorna är utrustade med två uppladdningsbara NiMH-batterier i AA- storlek. Jämfört med föregångarna har kapaciteten ökat med 30 procent och är nu 2 timmar 40 minuter. Det motsvarar upp till 320 bilder under normala förhållanden. Kamerorna har inbyggda funktioner som ger användarna allt som de behöver för att i alla lägen kunna ta utmärkta bilder. Med det nya Scene Selection-läget går det att ta perfekta bilder även i svåra förhållanden, utan att behöva tänka på komplicerade inställningar. "Snow" är en ny inställning som motverkar att vitt uppfattas som grått. Inställningen "Beach" bevarar de blå nyanserna i havet. Till detta kommer de tidigare lägena "Twilight", "Twilight Portrait" och "Landscape". Även blixtfunktionerna har utvecklats så att kameran kan hantera olika ljusförhållanden på ett mer intelligent sätt. En inställning som t ex "Auto Daylight Syncronized Flash" mäter exponeringsnivån på föremål i förgrunden, om de är bakgrundbelysta och "Flash White Balance" justerar vitbalansen i färgrika bilder. Kamerorna har även fått flera förbättringar som förenklar och snabbar upp handhavandet. Uppstartstiden har minskats till en eller ett par sekunder. Slutartidsintervallerna är ca en sekund. Kameran kan till största delen hanteras med enkla knapptryck med tummen. Funktionen Burst Mode tar två bilder i rask följd, och fördubblar på så sätt möjligheten att fånga de perfekta och unika bilderna. Kameran använder ett buffertminne som snabbar upp hastigheten, vilket är till glädje då man fotograferar sport, snabba skeenden eller naturbilder. Tack vare MPEG Movie VX-funktionen går det att spela in rörliga bilder med ljud, i VGA-kvalitet. Med Memory Stick PRO går det att lagra upp till 1 GB, motsvarande ca 22 minuters inspelning. Konsumentpriser: DSC-P32 Ca 3 300 kronor, inklusive moms DSC-P52 Ca 3 900 kronor, inklusive moms DSC-P72 Ca 4 500 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: April 2003. Tekniska specifikationer stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08 - 598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01000/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT01000/bild.html Pictures