Mavica med 5 miljoner pixlar kan spara bilder på CD

Mavica med 5 miljoner pixlar kan spara bilder på CD Sonys nya Mavica-kamera, MVC-CD500, är den första i serien med en bildupplösning på 5 miljoner pixlar. Kameran har Carl Zeiss Vario Sonar- optik med 3x optisk zoom och är speciellt utformad för de fotoentusiaster som på ett enkelt sätt vill spara sina bilder på CD- R/RW. - En av de starkaste egenskaperna i den nya Mavica-kameran är möjligheten att snabbt skapa bildalbum på CD. Dessutom tar vi steget över en ny tröskel när det gäller upplösning, 5 miljoner pixlar. Det, tillsammans med de övriga nya funktionerna, bidrar till att Mavica- serien också i framtiden kommer att vara ett mycket attraktivt alternativ för den seriösa fotografen, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Den goda detaljåtergivningen som blir möjlig tack vare kamerans höga bildupplösning gör det lättare att zooma in och beskära bilderna. Bildupplösningen bidrar också till att det går att skriva ut bilder i stort format med bibehållen kvalitet. Smart Zoom-funktionen justerar zoomförhållandet upp till 12x, beroende på upplösningen. Carl Zeiss Vario Sonar-objektivet eliminerar oönskade optiska effekter. En ny avancerad anslutning för tillbehör, en tillbehörssko, förenklar blixthanteringen om man t ex vill arbeta med trådlös blixt eller automatisk exponeringsjustering. Då det krävs en mycket noggrann mätning av ljusförhållandena visar kameran en grafisk beskrivning över hur ljuset sprids, vilket underlättar valet av exponeringsnivå. Auto Fokus-funktionen gör det möjligt att fokusera korrekt med hjälp av avtryckaren. Normalt "låses" bilden då slutarknappen trycks ned till hälften, men Mavica-kameran kan fortsätta att fokusera till dess att skärpan är den rätta. Tre enkla inställningar för kontrast, skärpa och färgmättnad garanterar den naturliga färgåtergivningen. Konsumentpris: Ca 8 500 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Maj 2003. Tekniska specifikationer Kontakta stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08 - 598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00990/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00990/bild.html Pictures