MXF integrerar AV med IT

MXF integrerar AV med IT Nu sprids kunskapen om MXF - det nya filformatet för både ljud- och bildmaterial samt metadata. Sony lyfter fram MXF som tema på NAB i Las Vegas i april. Nyligen presenterades tekniken i Stockholm, för ett hundratal intresserade åhörare från främst TV- och produktionsbolag, Sony-partner och återförsäljare. Evenemanget, som ägde rum i Radiohuset, var ett led i Sony Broadcast Europes arbete med att introducera den nya tekniken och det helhetstänkande som nu har konkretiserats i form av MXF-anpassade produkter. - Här finns en hel kedja med professionella MXF-produkter, som bygger på en grundtanke som betonar det praktiska arbetsflödet. Allt material i en produktion ska kunna ses som en helhet, även om det förändras, redigeras, kompletteras och byts ut under produktionens gång, säger Henrik Felixon på Sony. MXF, Material Exchange Format, har utvecklats för att underlätta integrationen av de båda världarna AV och IT. Bild- och ljudproduktionen får stöd i ett nätverkstänkande där datorer och avancerade programvaror effektiviserar både produktion, utsändning och arkivering. Pro-MPEG-forum, som organiserar ca 150 aktörer inom branschen - både systemtillverkare, medieföretag, produktionsbolag samt forskningsinstitutioner - har ställt sig bakom MXF-standarden. - Det är viktigt med en öppen syn på standarder och format, samt val av plattformar och maskinvara. Därför har vi all anledning att tro att den här tekniken och standarden kommer att bli den som verkligen gäller i en mängd professionella sammanhang. Sony ska kunna fungera som leverantör både av enskilda delar och kompletta system, säger Sonys Henrik Felixon. Det blir allt viktigare att kunna komplettera ett MPEG-material med metadata, som till exempel berättar om inspelningen, dess tid och plats, medverkande och annan information som hör samman med produktionen. Filstandarden skapar möjligheter till ett obrutet produktionsflöde, där förändringar och justeringar i materialet, oavsett om det handlar om bild, ljud eller metadata, bevaras och finns tillgängliga under hela produktionen. Det gäller också möjligheten att snabbt få tillgång till ett inspelat material i lågupplöst format, så at det kan studeras var som helst i nätverket. Kommunikationen kan antingen ske trådlöst, ända från kameran, eller i trådburna nätverk. Allt fler av Sonys produkter inom broadcastområdet anpassas därför till den nya MXF-standarden. Den fungerar även väl tillsammans med maskinvara från andra leverantörer. Deltagarna vid mötet i Radiohuset fick till exempel se hur arbetsflödet slutade i en utsändningsserver från Silicon Graphics, SGI. MXF är ett av huvudnumren på NAB 2003, som äger rum i Las Vegas i början av april. Där visar Sony upp en mängd MXF-anpassade produkter från hela produktionskedjan. Det gäller bland annat Sonys nya Optical Disc Video System, komplett med kameror och annan utrustning. -------------- För mer information kontakta Henrik Felixon på Sony, tel 08-59 89 00 00, 0708 - 16 31 05 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25174 -Ovanstående text finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705- 106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00770/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00770/bild.html Pictures