Ökad rättssäkerhet med ny teknik

Report this content

Ökad rättssäkerhet med ny teknik Sony har tillsammans med Domstolsverket skapat tekniska lösningar för de svenska domstolarna - lösningar som gör domstolen till en högteknologisk studio. Sony har byggt ett antal lösningar för svenska domstolar. Bland annat för Svea Hovrätt i Stockholm. I lösningen ingår kameror, projektorer, monitorer, video, projektionsdukar, overhead, datorer, pekskärmar, ljudanläggningar och programvara. I ett fullt utbyggt system finns det monitorer för rättens alla ledamöter samt för svarande- och kärandesidan. Tekniken styrs av rättens ordförande via den pekskärm han har framför sig. Med denna kan han välja de bilder rätten ska se, styra kameror, ljud och ljus, overhead och projektorer samt koppla in ett vittne som sitter i ett annat speciellt vittnesrum där det finns kamera och monitor. Detta till exempel för ett vittne som inte vill konfronteras med den åtalade av olika anledningar. Vittnet kan också höras på annan ort med samma teknik vilket sparar tid och pengar för alla inblandade. - Vi slipper ineffektiva domstolar med papper som skickas runt. Vi sparar mycket tid och slipper dra om samma saker i onödan - vi får kvalitet i stället för kvantitet. Med högre kvalitet på det som görs kan domstolarna göra en bättre bedömning och det ökar rättssäkerheten, säger Martin Weyler, domare och teknikansvarig vid Svea Hovrätt. - Tekniken förenklar och snabbar upp rättsprocessen. Den vanligaste orsaken till att rättegångar ställs in är att ett vittne inte infinner sig. Det ökar belastningen på domstolarna helt i onödan. Med den här tekniken kan vi komma förbi det problemet, säger Martin Weyler. Sony har svarat för allt från teknik till programvara, support, dokumentation och olika tjänster. - Tillsammans med Domstolsverket har vi skapat en modell som är anpassad inte bara till att det ska fungera rent tekniskt i rättssalarna utan också ska smälta in i en känslig miljö både när det gäller själva lokalerna och frågor om integritet och rättssäkerhet, säger Henry Jensen på Sony. Denna teknik skall införas i 100 domstolar de närmaste 3 åren. För mer information kontakta: Henry Jensen, Projektledare Sony Sverige, Tel 08 598 90 000, 0709-30 65 22 Martin Weyler, Hovrättsassessor Svea Hovrätt, Tel 08-700 34 00, ^ 0708-39 73 40 Bild/ Bilder: -Ovanstående text med tillhörande bilder finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=22794 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sonybiz.net -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00660/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00660/bild.html Pictures