Organisationsförändringar och ny VD på Sony Sverige

Organisationsförändringar och ny VD på Sony Sverige Sony förändrar sin organisation i Sverige. Företaget delas upp i två resultatenheter, Business och Consumer. Businessdivisionen säljer Sonyprodukter till företag och organisationer, medan Consumer säljer konsumentprodukter till detaljhandeln. Ansvarig för Business divisionen är som tidigare Björn Swedin. Mikael Hagman blir ny ansvarig för Consumerdivisionen. Han får också rollen som VD för Sony Sverige. Mikael Hagman har sedan 1999 varit en del av den nordiska ledningsgruppen hos Sony. Hans huvudsakliga uppgift har varit försäljningsansvar till nordiska kunder inom detaljhandeln, affärsutveckling samt kompetensutveckling i hela Norden. Han har också haft en rad uppdrag inom Sony Europe. Förutom VD-posten kommer han som tidigare ingå i den nordiska ledningen, med ansvar för nordiska kunder och organisationsutveckling. -Det är med glädje jag har tackat ja till att fortsätta den positiva utvecklingen som Sony Sverige har påbörjat under det senaste åren. Sony Sverige har sedan år 2000 ökat sin försäljning markant och tagit viktiga andelar i en rad marknadssegment, säger Mikael Hagman. -Jobbet som VD handlar mycket om att få varumärket Sony att växa och blomma ut. Förutom en kompetent organisation är det just arvet och vidareutvecklingen av varumärket som är varje Sonychefs största ansvar. - Vi har redan en rad färdiga initiativ som ytterligare kommer att stärka vår position på den svenska marknaden, säger Mikael Hagman. Mikael Hagman är 35 år och tar över ansvaret för Sony Sverige från 1 april 2003. För ytterligare information, kontakta: Mikael Hagman, Tel 08-598 90 000, eller mobiltelefon +47 930 483 66. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24927 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT00970/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT00970/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT00970/bild.html Pictures