Sony Digital8 videokameror med nätverksmöjligheter

Sony Digital8 videokameror med nätverksmöjligheter Sony presenterar en ny serie Digital8-videokameror, med förbättrade möjligheter att spela in, överföra och lagra videomaterialet. I de nya modellerna DCR-TRV 250 och DCR-TRV 355 har Sony bland annat utvecklat nya funktioner när det gäller USB-streaming. Utöver dessa två modeller lanserar Sony även DCR-TRV 145. En medföljande programvara gör det möjligt att bränna egna Video CD- skivor, som kan spelas upp på DVD-spelare. Toppmodellen DCR-TRV 355 klarar även att hantera analogt material på Video8- och Hi8- band. Inspelningskapaciteten på dessa band har förbättrats tack vare en Longplay-mode. Allt detta gör Digital8-formatet till ett av de mest kostnadseffektiva på marknaden. - Med USB-streaming får man ut det allra bästa ur videoinspelningarna, med mycket enkel uppspelning och arkivering. Detta, tillsammans med analog-kompabiliteten och den höga kvaliteten, gör de nya videokamerorna till några av de mest allsidiga och effektiva som finns att köpa, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Den snabba och säkra USB-kopplingen kan överföra material från en Digital8-videokamera till en PC som kan bränna Video CD-skivor. Dessa kan sedan spelas upp i de flesta DVD-spelare. Video CD är ett modernt, tillförlitligt och kostnadseffektivt medium för både arkivering och uppspelning, och har många fördelar jämfört med VHS och andra linjära medier. Skivorna bränns med hjälp av ett lättanvänt program, Pixela Image Mixer. Det följer med alla de nya kamerorna, med undantag för DCR- TRV 145. Man kan antingen föra över allt material till en CD (Easy Mode), eller redigera det innan man bränner skivan (Editing Mode). Funktionen att enkelt kunna bränna Video CD-skivor är en viktig förbättring av Video8-formatets möjlighet att "streama" videomaterial direkt till en PC. USB-kopplingen gör det också möjligt att använda Video8-kameran som en effektiv webb-kamera, för live-kommunikation över internet. Batteri info En ny funktion för batteristatus introduceras på dessa modeller. Med endast en enkel knapptryckning visas information i LCD displayen, om batteriets återstående drifttid i exakta antal minuter. Digital8 är dessutom ett kostnadseffektivt verktyg för den som överför material från analog till digital form, eftersom det är det enda format som kan spela upp analoga Video8- och Hi8-band (gäller endast DCR- TRV355). Därigenom har användaren tillgång till sitt analoga video- bibliotek, samtidigt som kostnaderna kan hållas nere eftersom banden kan återanvändas för digitala inspelningar. Alla modellerna i den nya serien är välutrustade med olika funktioner. De har en 20x optisk zoom-objektiv och 2,5" LCD-skärm med en upplösning på 123 000 pixlar. NightShot-funktionen gör det enkelt att spela in också i dåliga ljusförhållanden. Det går även att spela in i svart-vitt, s k B&W mode, och på så sätt undvika en gröntoning av bilden. Ett nytt batterisystem ger full information om batteriets kapacitet och funktionstid, även när det laddas eller när kameran är avstängd. Nätverksfunktionaliteten är utbyggd med i.LINK, som ger DV-signal ut i DCR-TRV 145. I DCR-TRV 250 och DCR-TRV 355 är DV-signalen dubbelriktad, både in och ut. Allt detta gör det enkelt att koppla ihop kameran med ett stort utbud av AV/IT-enheter. Konsumentpris: CR-TRV 145 Ca 5 900 kronor, inklusive moms DCR-TRV 250 Ca 7 500 kronor, inklusive moms DCR-TRV 355 Ca 9 000 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Mars 2003. Tekniska specifikationer Kontakta lennart.thulin@sony.se eller stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08 - 598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24087 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT01260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT01260/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT01260/bild.html Pictures