Sony eXpanderar sitt LCD utbud

Sony eXpanderar sitt LCD utbud Med fyra nya, modeller i Sonys X-serie av LCD-skärmar, har Sony nu det största urvalet av storlekar och stilar på skärmar för både hemmet och kontoret. - De två nya trendiga skärmarna, X72 och X202, på 17 respektive 20 tum, är unika både vad gäller design och teknik. De klara färgerna, de högkvalitativa DVI-D-bilderna, flera ingångar och ekonomisk strömförbrukning kan få den mest kräsne att bli lyrisk, säger Bengt Andersson, nordisk produktchef på Sony. De nya skärmarna kompletterar X-seriens X52 (15") och X82 (18") som började säljas under sommaren. Dessutom finns nu X52, X72 och X82 också i en elegant, svart version. Klart och tydligt Hela X-serien har bättre ljusstyrka (X72 och X202 upp till 280 cd/m2) och de har också ett kontrastförhållande (upp till 450:1) som ger en skarp och tydlig bild. Alla skärmar i X-serien har hög färgkvalitet och inbyggd upplösning (1,3 miljoner pixel - 1280 x 1024 för X72, 1,92 miljoner pixel - 1600 x 1200 för X202) samt stor vidvinkel. Ny prestandanivå X-seriens skärmar passar mycket bra både för spel och DVD med en mycket god digital videoåtergivning och har det snabbaste GPU-chipet på marknaden (200 MHz GPU). Det ger en perfekt och klar färgbild med mycket snabb LCD-respons. Maximal mångsidighet Tack vare kapaciteten på videoingången kan man växla mellan digital (DVI- D) och analog (HD15) ingång. På modellerna X72, X82 och X202 finns det tre anslutningar totalt, en för DVI-D och två för HD15, vilket gör att man kan välja mellan DVI-D och två HD15-ingångar. Skärmarna kan användas med de senaste PC-modellerna men även med äldre PC-modeller. Extra funktioner - Alla modeller i X-serien har funktionen Intelligent Auto-Adjust (autoinställningsfunktion) som på ett ögonblick känner av ingångssignalen och ger en lika bra bild varje gång, säger Bengt Andersson. Tack vare Sonys funktion Advanced Digital Smoothing (avancerad digitalutjämning) förekommer inte längre några oskarpa kanter, utan kurvor och tecken återges alltid mycket exakt. Genom den enkla gammajusteringsfunktionen får man en bättre färgåtergivning. Alla modeller i X-serien har två inbyggda stereohögtalare och intern strömförsörjning. De väger mycket lite, är enkla att flytta runt och kan monteras på VESA-fäste. Vänliga mot både plånboken och miljön Sonys exklusiva ECO-modekretsar sänker driftskostnaderna och sparar energi. De minskar strömförbrukning med mer än 20 procent jämfört med liknande LCD-skärmar. X-serien tillverkas, precis som alla andra Sony-produkter, enligt miljöledningsstandarden ISO 14001, vilket visar på Sonys starka engagemang för miljövänliga produkter. X-serien överensstämmer också med ISO 13406-2, som är de allra strängaste kvalitetsriktlinjerna för LCD- paneler. Sonys skärmar överensstämmer med TCO'99 eller TCO'95 (den svarta panel versionen) och är därmed lätta att återvinna och förbrukar mindre energi. De tillverkas av material som påverkar miljön i minsta möjliga utsträckning. Sonys X-serie i korthet · Trendigt utformade 17" (X72) och 20" (X202) LCD- skärmar för både hem och kontor · Svart modell för X52, X72 och X82 (med undantag för X202) · Bilder med hög kvalitet och hög inbyggd upplösning (upp till 1,92 miljoner pixel - 1600 x 1200) · Hög hastighet/hög bandbredd 200 MHz GPU, för snabb responstid · Extra ljusstark panel, kontrastförhållande (upp till 400:1), extrem vidvinkel · Tredubbel videoanslutning: dubbel analog (HD15) och enkel digital (DVI-D) ingång på X72, X72B och X202 · Inbyggda stereohögtalare och intern strömförsörjning · Dubbel pivot-funktion (X72 och X72B) · Ny elektrisk krets och ECO-modeteknik som ger mer än 20 procent lägre energiförbrukning Sonys datorskärmar är kända för sin höga kvalitet och innovativa design. Företaget har utnyttjat sin långa erfarenhet för att öka sin närvaro inom sektorn för datorskärmar och tillverkar de tekniskt mest avancerade LCD-produkterna på marknaden. Dessa strömlinjeformade skärmar för det moderna kontoret är, precis som alla Displays by Sony, tekniskt nyskapande och i utsökt design, och de ger alltid lika perfekt bild. Sony hyllades vid introduktionen av FD Trinitron-tekniken för CRT- skärmar och är nu redo att bli den ledande på LCD-marknaden. Priser gråa modeller: SDM-X52, 5 300 kronor exkl moms SDM-X72, 8 700 kronor exkl moms SDM-X82, 11 250 kronor exkl moms SDM-X202, 22 800 kronor exkl moms Svarta modeller ca 5 procent högre pris än ovan. Lansering på marknaden: 15" och 18" grå lanserades under sommaren 15" och 18" svart under september 17" och 20" månadsskiftet september/oktober Tekniska specifikationer Kontakta lennart.thulin@sony.se eller bengt.andersson@sony.se För ytterligare information eller lån av testprodukter, kontakta Sony Sverige, Bengt Andersson, Nordisk produktchef monitorer, 08 - 598 90 000, 0708-755 789. Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Mer information finns också hos Sony Communication Display Systems Europe på Internet, på adressen www.sony-cp.com. Där finns alltid tillgång till den allra senaste informationen. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=21604 Denna text samt bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00610/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00610/bild.html Pictures