Sony kommer med Professional Optical Disc - inspelningssystem för broadcast och proffs Sony har visat två nya videokameror och tre däck i sitt nya professionella optical disc-system. I höst kommer systemet som väntas revolutionera broadcast news (ENG) och electronic field-produktion (EFP). - Vårt optical disc-system ger helt nya förutsättningar när det gäller arbete på fältet och redigering. Med det kan man överföra materialet i hög hastighet från fältet till TV-stationen och därigenom förenkla redigeringen. Det skapar också en betydligt högre effektivitet i stationens allmänna arbetsflöde. - Vid användningen av videobandspelare med optical disc kan man markera sina bästa tagningar, identifiera dem genom en picture-stamp storyboard, som visas på videokamerans LCD-monitor, och spela upp dem utan avbrott, säger Martin Clarin på Sony. Systemet spelar in både det högupplösta originalet och en lågupplöst version kallad proxy video och audio. Från videokameran, eller från ett batteridrivet mobilt däck, kan nyhetsteamen överföra proxyinformationen till redaktörer med bärbara datorer eller tillbaka till studion upp till 30 gånger snabbare än i realtid. Därmed kan producenten direkt börja med sitt manusarbete. Med utgångspunkt från detta manus kan teknikerna på fältet överföra högupplöst material, antingen som video eller som en datafil via IP- nätverk. Därmed sparar man värdefull tid jämfört med dagens "bulk feed"-metod. Med de kompakta däcken eller studiodäcken kan proxymaterialet överföras 50 gånger snabbare än realtid. DVCAM och MPEG IMX Codecs Med optical disc-systemet kan man spela in video i DVCAM® codec med 25 megabits per sekund eller MPEG IMX(TM) codec med 30, 40 eller 50 megabits per sekund. Opticaldäcken klarar bägge formaten med hela bredden av analog A/V, digital A/V och informationsteknik- standard(IT), inklusive kompatibilitet med gränssnitten i.LINK® (IEEE 1394) och Ethernet. - Opticalsystemet innebär stora nyheter för dagens DVCAM-, SX-, och MPEG IMX-ägare, eftersom optical disc-produkterna passar in utan problem. Tape- och discbaserade system kommer att samverka på ett produktivt sätt i dessa DVCAM- och MPEG 4:2:2-plattformar under en lång tid framöver. Det gör att våra kunders investeringar blir ännu effektivare, säger Martin Clarin. Blå laser-inspelning Opticalmedia är en 12 centimeters återinspelningsbar (RW) skiva i ett skyddande fodral. Genom blå laser-tekniken vid inspelning och uppspelning får detta nya media betydligt högre inspelningskapacitet och bandbredd än med konventionell röd laser. Det nya systemet har de kända fördelarna hos optical disc inklusive snabb åtkomst, inget fysiskt huvud som har kontakt under in/avspelning och det är kostnadseffektivt. En skiva rymmer 90 minuters DVCAM-material eller 45 minuters MPEG IMX- material som spelas in med 50 Mbps, 55 minuter med 40 Mbps och 75 minuter med 30 Mbps. Omfattande produktbredd Sonys två professionella optical disc videokameror och tre däck stöder gränssnitten både för i.LINK® och Ethernet vid överföring som Material Exchange Format (MXF) filer. De två videokamerorna kan ta high-quality-bilder med 2/3-tums EX HAD bildsensorer och 12-bit analog-till-digital omvandlare. Bland funktionerna finns loop/intervall-inspelning på ett inbyggt cacheminne; Ethernet eller trådlöst LAN-interface med PC-CARD adapter (tillbehör), och en 2,5-tums (tittyta mätt diagonalt) LCD-monitor för uppspelning, markering av bra tagningar och reprisavsnitt. Videokamerorna kan överföra lågupplöst proxyvideo upp till 30 gånger snabbare än realtid. De batteridrivna däcken spelar upp DVCAM- och MPEG IMX-inspelningar och visar dem på den inbyggda LCD-monitorn. Däcket stöder lågupplösta proxyvideo-överföringar upp till 30 gånger snabbare än realtid via i.LINK och Ethernet samt MXF-filöverföringar via en 100-BaseT nätverksanslutning. Det kompakta NLE-däcket är en halvrack feeding/inspelningsmaskin för ickelinjär redigering som stöder upp till fem gånger snabbare överföring än realtid i fullupplöst DVCAM ljud och video. Det klarar också upp till 50 gånger snabbare överföring än realtid av lågupplöst proxy ljud och video. Överföringshastigheten för MPEG 4:2:2-video är mellan fyra gånger snabbare än realtid för MPEG 30Mbps till två och en halv gång snabbare än realtid för MPEG 50Mbps. Studiodäcket, som är ett standard redigeringsdäck med både DVCAM och MPEG IMX inspelning och avspelning, har en hel uppsättning med analoga A/V-, digital A/V- och IT- gränssnitt inklusive i.LINK och Gigabit Ethernetport. Studiodäcket stöder överföring av fullupplöst DVCAM ljud och video som är upp till fem gånger snabbare än realtid samt överföringar som är upp till 50 gånger snabbare än realtid av lågupplöst proxy ljud och video. Överföringshastigheten av MPEG 4:2:2-video är mellan fyra gånger snabbare än realtid för MPEG 30Mbps till två och en halv gång snabbare än realtid för MPEG 50Mbps. Studiodäcket arbetar utan problem med både ickelinjära och linjära redigeringssystem. För mer information kontakta Martin Clarin på Sony, tel 08-59 89 00 00, 0709-59 89 96 -Ovanstående text finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00860/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00860/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00860/bild.html Pictures