Sony lanserar första DVD-videokamerorna

Report this content

Sony lanserar första DVD-videokamerorna Sony presenterar sina två första videokameror som lagrar det inspelade materialet direkt på DVD-skivor - Handycam DCR-DVD 100 och DCR-DVD 200. Kamerorna använder 8 cm DVD-skivor som kan användas för direkt uppspelning på de flesta DVD-spelare, både för hemmabruk och PC- monterade. Skivorna kan även spelas upp genom senare modeller av Sonys spelkonsoll PlayStation 2. De nya kamerorna kombinerar Handycam-familjens etablerade produkt egenskaper och höga bildkvalitet med DVD-teknikens säkra lagring, enkelhet samt tillgänglighet. - DVD växer snabbare än något annat tidigare bild- och ljudformat. Efterfrågan är stor. Det gäller både DVD-spelare för hemmabruk och DVD- utrustning i PC. Vi vet att våra kunder har förtroende för DVD-teknikens kvalitet, enkelhet och tillförlitlighet. Med Sonys nya DVD-kameror blir det möjligt att spela in sina egna filmer på DVD-skivor, och se resultatet direkt i en vanlig DVD-spelare eller PC, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. De nya kamerorna tar väl tillvara på DVD-teknikens fördelar, både vad gäller inspelning och uppspelning. Den mycket goda bildkvaliteten garanteras genom DVD-skivan spelas in optiskt och beröringsfritt. En annan fördel är att man eliminerar kvalitetsförluster, eftersom materialet inte behöver kopieras över till ett annat media innan det kan spelas upp. Användarna har omedelbar tillgång till sitt material, och slipper den snabbspolning och återspolning som krävs när man lagrar sina inspelningar på olika tapemedier. DVD-tekniken underlättar också redigeringsarbetet. Dessutom blir det i praktiken omöjligt att spela över material av misstag, eftersom kameran bara spelar in på tomt utrymme på DVD-skivan. En timme per DVD-skiva Båda kamerorna är utrustade med en snabb USB 2.0-anslutning, som gör det mycket enkelt att kopiera material mellan kameran och en PC. USB 2.0 är dessutom bakåtkompatibel med den tidigare, etablerade USB 1.1- standarden. DCR-DVD100 har en bildupplösning på 800 000 och 400 000 (effektivt) pixlar för video, och 400 000 för stillbilder. För DCR-DVD 200 är bildupplösningen 1 070 000 och 690 000 (effektivt) pixlar för video och 1 000 000 för stillbilder. Båda modellerna kan spela in upp till 60 minuter på 8 cm DVD-R- och DVD-RW-skivor. Både DCR-DVD100 och DCR-DVD 200 har optik från Carl Zeiss, med 10x optisk och 120x digital zoom. Bildskärmarna är 2,5" med 123 200 pixlar. Konsumentpris: Ej fastställt Lansering på marknaden: Efter sommaren 2003. Tekniska specifikationer Kontakta lennart.thulin@sony.se eller stefan.andersson@sony.se -För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. -Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=23634 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT01020/bild.html Pictures http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT01020/wkr0002.pdf