Sony lanserar ny LCD-TV med bakprojektion - utvidgar den populära Grand WEGA-serien Sony lanserar under april sin nyaste Grand WEGA-tv för den europeiska marknaden, KF-42SX200, en 42 tums LCD bakprojektions-tv. För att tillfredsställa önskan om ständigt större skärmar som tar allt mindre plats, introducerar Sony en modell, som är ett alternativ för konsumenter med krav på eleganta tv-apparater med stor skärm, och som ger bild- och ljudåtergivning av högsta kvalitet. - Grand WEGA är en alternativ lösning för dem som letar efter en tv med stor skärm, som återger exceptionell bildkvalitet, och samtidigt ger maximalt för pengarna, säger Per-Martin Öhman, produktchef för TV Sony Sverige. - Med WEGA-portföljen är Sony i den unika positionen, att kunna erbjuda lösningar för de flesta kraven, antingen det gäller traditionella tv, storbilds-tv med bakprojektion, platta tv med LCD- eller plasmateknik, eller frontprojektorer för dem som önskar en verkligt stor bildskärm. Den nya 42-tummaren har tre nyutvecklade LCD-paneler (en för vardera röd, grön och blå bildsignal) för att reproducera en upplösning på 3.15 miljoner bildpunkter (1.05 milj per panel). Sonys egenutvecklade optiska enhet, som med sitt 11 linsers system, säkrar såväl hög skärpa som högsta upplösning från hörn till hörn på skärmen, sitter i den nya modellen. DRC (Digital Reality Creation) gör att KF-42SX200 uppnår en tv-bild med hög upplösning från en standard tv-signal. Den inbyggda digitala algoritmen och MID scan-konverteraren omvandlar en original tv-signal från 625 linjer (radsprång) x 720 horisontella bildpunkter, till 768 progressiva linjer x 1366 horisontella bildpunkter. Digitala gammakretsar ger en naturlig bild med 1024 färgnivåer och ger en tredimensionell känsla i alla detaljer. De korrigerar också färgvariationer för varje 128:e bildpunkt, för att säkra en klar och naturlig färgreproduktion. För mer information, kontakta Sony Sverige, Per-Martin Öhman, tel 08-598 900 48, 0705 - 13 05 14 Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Konsumentpris: KF-42SX200 42 000 kr inkl moms Lansering på marknaden: April 2003 Tekniska specifikationer: permartin.ohman@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00940/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00940/bild.html Pictures