Sony MiniDisc firar tio år med två nya modeller

SONY MINIDISC FIRAR TIO ÅR MED TVÅ NYA MODELLER 1993 kom Sony med det nya formatet MiniDisc. Detta nya digitala inspelningsmedia lanserades som ett tåligt, hållbart format som man kan spela in på gång efter gång utan att förlora kvalitet. Formatet har ständigt utvecklats sedan dess under sina tio år. MiniDisc-produkterna har gått från klarhet till klarhet och introducerat nya och förbättrade modeller varje år. Ta bara den första MiniDisc WALKMAN som hade en speltid på 1,25 timme jämfört med MZ-N1, som kom förra året, med en speltid på hela 110 timmar. Nya funktioner som MiniDisc Long Play (MDLP), förbättrade redigeringsfunktioner och de nyligen lanserade Net MD-modellerna, har gjort MiniDisc till en audioenhet för nätverk och det har blivit det mest efterfrågade formatet av konsumenter över hela världen. För att fira denna milstolpe kommer Sony med två jubileumsmodeller av MiniDisc WALKMAN, en för uppspelning och en Net MD. Den första av dessa jubileumsmodeller är den mycket slanka MZ-E10 Playback MiniDisc WALKMAN. MZ-E10 är bara 9,9 mm tunn och väger så lite som 55 gram inklusive Lithium-ion-batteri. Den har chassi i borstat aluminium och digital AMP som ger en mycket hög ljudkvalitet och maximalt 40 timmars speltid med det inbyggda och uppladdningsbara batteriet. Den har också VPT (Virtual Phone Technology) virtuellt ljudläge, en 6-bands equalizer och Digital Pitch Control (DPC) som gör att man kan ändra uppspelningshastigheten utan att tonhöjden ändras. Dessutom har MZ-E10 MDLP-playback för olika markeringar så att man kan välja och lagra spår/låt enkelt och snabbt, samt en nykonstruerad fjärrkontroll för förbättrade redigerings- och uppspelningsfunktioner. Nya MZ-N10 har ett magnesiumchassi som bara är 12,9 mm tunt och endast väger 84 gram inklusive Lithium-ion-batteri. MZ-N10 har en rad möjligheter när det gäller att spela in data från olika källor (PC, Hifi och liveinspelningar) direkt till MiniDisc. MZ-N10 levereras med programmet Sonics Stage (version 1.5) med vilket man kan redigera musik och skapa en spellista på PC innan man överför det färdiga spåret till sin Net MD WALKMAN. MZ-N10 kan överföra musikfiler 64x snabbare än realtid. Det innebär att 80 minuter musik kan överföras på bara 75 sekunder. Upp till 4 CD* med musik kan lagras på varje MiniDisc med MDLP (MiniDisc Long Play). MZ- N10 stöder ATRAC och ATRAC3, med ATRAC TYPE-S Digital Sound Processor. Detta innebär hög ljudkvalitet oavsett hur många gånger man har spelat in på MiniDisc. Den har också 2-vägs USB-anslutning via en port på enheten och en på laddningsvaggan vilket gör att man snabbt kan ansluta både hemma och borta. Den har också G-Protection som skyddar mot hack och skrap i uppspelningen när man är på rörlig fot. "Sony har alltid trott på MiniDisc som formatet för framtiden. MiniDisc har varit med i tio år och den senaste utvecklingen med Net MD har hjälpt till att ge MiniDisc en position som en bra lösning för dem som vill ha ett tåligt och kostnadseffektivt format, ett format som är lätt att bära med sig och som också kan kopplas till Internet", säger Mathias Danielsson, produktchef på Sony. * 4CD = 80 minuter CD x 4 (= 320 minuter) Konsumentpriser: MZ-E10 4 200 kr inkl moms MZ-N10 5 000 kr inkl moms Både MZ-E10 och MZ-N10 introducerades nyligen på den svenska marknaden. För ytterligare information eller tekniska specifikationer, kontakta Sony Sverige, Mathias Danielsson, 08 - 598 90 000, 0708- 15 59 65, mathias.danielssson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01300/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01300/bild.html Pictures