Sony ökar tillgängligheten för VAIO-datorer genom distribution - SMG utökar samarbetet med Sony Sony utökar sitt samarbete med SMG, Santech Micro Group, som nu också börjar sälja Sonys bärbara datorer i VAIO-serien. SMG är en av Nordens största distributörer av IT-produkter och genom samarbetet ökar Sony sin tillgänglighet ytterligare på marknaden. Sony tar nu nästa steg i erövringen av marknaden för bärbara datorer. I och med satsningen tillsammans med SMG växlar vi upp distributionen. Med SMG får vi rätt fokus på VAIO i kombination med vårt övriga produktsortiment på hemsidan, säger Pedro Rosedahl, försäljningsansvarig IT-kanalen på Sony. - Intresset för VAIO är på starkt uppåtgående. Vi ser en mycket kraftig tillväxt för notebooks och det är vår målsättning att ta nya marknadsandelar med hjälp av SMG, tillägger han. Sedan tidigare säljer SMG Sonys plasma- och LCD-skärmar, projektorer samt monitorer och gör nu också en satsning på konsumnetelektronik. SMG ser nya försäljningsmöjligheter i och med det bredare och fördjupade samarbetet med Sony. - Vi gör en rejäl satsning på Sony och flyttar fram positionerna inom konsument- elektroniken. Med satsningen på VAIO når vi också nya kunder och kan ta nya marknadsdelar, säger Richard Robertsson, marknadschef och vice vd på SMG. I SMGs satsning på Sony ligger också att man har tillsatt en Brand Manager för Sonys hela sortiment. Det är Anneli Carlsson på SMG som nu ansvarar för VAIO och som successivt också tar över ansvaret för alla övriga produkter från Sony. - Vi har haft ett mycket gott samarbete med Sony i flera år och därför är det naturligt för oss att satsa på Sony inom hemelektronik. Sony är ett av världens mest kända varumärken och i vår strategi ligger att samarbeta med de största och mest framgångsrika företagen, säger Richard Robertsson. - SMG är en mycket stark partner med en bred kundbas och fokuserad säljkår. Därmed får våra produkter en starkt ökad tillgänglighet, säger Pedro Rosedahl på Sony. --------------- Om SMG SMG är en av nordens största IT distributörer med verksamhet och lokala lager i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har företaget har en stark fokus mot små och medelstora återförsäljare och samarbetar nära med flera av världens ledande IT-leverantörer. Genom djup produktkompetens, engagemang och stor flexibilitet är SMG en viktig partner för många återförsäljare runt om på den svenska marknaden. SMG är en privatägd koncern med verksamhet i Norden. I Sverige sysselsätter man 150 personer och omsätter ca. 2,3 miljarder SEK. Mer information på www.smg.net SLUT För ytterligare information, kontakta Sony: -Pedro Rosedahl, försäljningsansvarig IT-kanalen, Sony Sverige, tel 08-585 45 000, 0708-15 18 58, pedro.rosedahl@sony.se Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom under¬hållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,47 miljarder euro (1 765 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2004, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 131 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,71 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2004. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se