Sony störst på växande projektormarknad

Sony störst på växande projektormarknad Sony ligger i topp på den snabbt växande projektormarknaden i Sverige. Under 2002 såldes närmare 24 000 projektorer i Sverige. Sony svarar, tillsammans med fyra andra tillverkare, för närmare 50 procent av marknaden. Det här visar en undersökning som gjorts av marknadsundersökningsföretaget DMR. Totalt slåss cirka 50 projektortillverkare på den svenska marknaden där Sony är marknadsledare. Det var 1999 som projektormarknaden tog fart ordentligt när Sony började tillverka små portabla projektorer. De har visat sig passa bättre för dagens presentationer med bärbara datorer. Projektorerna får ständigt bättre funktioner samt högre upplösning och ljusstyrka. Små projektorer med XGA-upplösning har blivit standard på marknaden och allmänt tror man att dessa projektorer blir de som kommer att säljas mest. Projektorerna används nu mer än någonsin av anställda på många arbetsplatser och av detta följer att ultraportabla projektorer kommer att bli allt mer efterfrågade de närmaste åren. Gränssnitten, inkopplingsmöjligheterna, blir allt enklare och därmed minskar också kostnaderna för teknisk support. Marknadens efterfrågan av mindre projektorer gör också att priserna sjunker eftersom kostnaderna för komponenter minskar. Sonys ökade försäljning och tätposition förklaras bland annat med att biohemma-marknaden ökar samt av lanseringen av de nya modellerna för "business-to business"-marknaden. - Biohemma-marknaden mognar och projektorerna är på väg in i de svenska hemmen. Vi var tidigt ute med de rätta projektorerna till överkomligt pris genom de rätta försäljningskanalerna, säger Fredrik Ånäs på Sony. Sony tror också på en ökad försäljning inom bland annat utbildningssektorn och har stora konkurrensfördelar genom sin produktbredd (10 modeller) och sina försäljningskanaler. - Vi har också fördelen av en hög märkeskännedom och ett stort förtroende för våra produkter både på proffs- och konsumentsidan, säger Fredrik Ånäs på Sony. För mer information kontakta Fredrik Ånäs, Sony Sverige, tel 08-59 89 00 00, 0708 - 89 07 78 -Ovanstående text samt bild finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00670/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00670/bild.html Pictures