Sony utökar sin satsning på småföretag med hela 2TB lagringskapacitet i AIT desktop autoloader Sony kommer nu med Advanced Intelligent Tape (AIT) desktop autoloader som ett svar på den ökade efterfrågan på instegssystem för backup med hög kapacitet. Den smidiga StorStation LIB-D81 är den senaste i raden av lagringslösningar för små och medelstora företag. Den gör det möjligt att göra regelbunden backup. [REMOVED GRAPHICS] Denna StorStation LIB-D81 med sin kompakta AIT-driver är bara något större än en fristående bandenhet och det gör att den lätt får plats på en dator eller en server. Den nya autoloadern har plats för en AIT- bandenhet och 8 band, vilket räcker för en full arbetsvecka med daglig backup utan att man behöver göra några manuella bandbyten. Den har lagringskapacitet på upp till 800GB (2TB komprimerat) för obevakad backup eller arkivrutiner. Detta är mer än vilket enstaka band som helst kan klara av idag. Konstruktionen av StorStation LIB-D81 har gjorts användarvänlig för att backupen ska vara en rak och enkel process, till och med för mindre erfaren personal. Bandkassetterna stoppas in och tas ut ur den stora frontluckan och allt man gör kan kontrolleras med knappar och med LED- display samt LED-indikatorer på frontpanelen. Kombinationen av mycket tillförlitlig AIT-teknik, felsäker automatik och servicevänlig konstruktion minskar ytterligare den totala ägandekostnaden. Norio Yoshioka, marknadschef, Shared Storage Solutions division, Sony Business Europe, säger: "Sonys AIT desktop autoloader är ett perfekt instegssystem för alla företag som vill uppgradera sig från en bandstation eller en DDS autoloader men även vid installation av sin första bandbackup. Vi inser att småföretagen kanske inte investerar i en komplex och avancerad dataprocess. Den konkurrenskraftigt prissatta LIB- D81 är en mycket effektiv och skalbar lösning. Man får fördelar som färre bandbyten, färre fel och mer utrymme - och viktigast av allt, säkerheten med en komplett databackup". Man kan välja mellan tre olika LIB-D81-lösningar beroende på de lagringsbehov man har. LIB-D81/A1EU (med en AIT-1 drive och åtta bandluckor för maxkapacitet på 280GB) och LIB-D81/A2EU (AIT-2 format med 50GB per band eller total kapacitet på 400GB) är riktade mot marknaden för DDS autoloader och är en mycket kostnadseffektiv väg mot det framtidsorienterade AIT-formatet med sina höga prestanda. LIB- D81/A3EU, med kapacitet på 100GB per AIT-3-band och dataöverföringshastighet på 12MB/s, kan till och med konkurrera med superdrive-segmentet på bandlagringsmarknaden. Den passerar lätt terrabytegränsen med sin kapacitet på upp till 2TB (800GB native). Med alla AIT-produkter får man full bakåtkompatibilitet för läsning och skrivning samt en framtidssäker produkt. Produkterna introduceras i Sverige i juni 2003 och finns hos distributörer: SMG, Datordesign m fl. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=26003 Technical Specifications Model Name Sony StorStation Sony StorStation Sony StorStation LIB-D81/A1EU LIB-D81/A2EU LIB-D81/A3EU Number of Cartridges Slots 8 AIT Format AIT-1 AIT-2 AIT-3 Capacity per Cartridge 35GB / 91 GB 50GB / 130GB 100GB / 260GB (native / compressed*) Total Capacity - Native 280GB 400GB 800GB - compressed* 728GB 1,040GB (1.04TB) 2,080GB(2.08TB) Data Transfer 4 - 8**MB/s 6 - 12**MB/s 12 - 24**MB/s Rate Backup Rate 14.4 - 28.8**GB/h 21.6 - 43.2**GB/h 43.2 -86.4**GB/h Cartridge Swap Time < 13s (average) Interface Wide Ultra SCSI LVD/SE Ultra 160 SCSI LVD/SE Dimensions 170 x 225 x 350 mm (W x H x D) Compatible SDX1-35C SDX1-35C / SDX2- SDX1-35C / SDX2- Sony Media 50C 50C / SDX3-100C Prices 27 600 SEK excl VAT 34 500 SEK excl 58 400 SEK excl VAT VAT * Assuming 2.6:1 compression (ALDC algorithm). The actual capacity depends on the type of data. ** Assuming 2:1 compression (ALDC algorithm). The actual data transfer rate depends on the type of data. För ytterligare information: Sony Sverige Lennart Thulin, Press/PR Tel 08 598 90 000, 0705-106 106. email: lennart.thulin@sony.se Sony Europe Matthias Colli Corporate Communications tel. +49 (0) 30 2575 5158 fax +49 (0) 30 2575 5174 email: matthias.colli@eu.sony.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00750/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00750/bild.html Pictures