Sonys Colour Reference System (CRS) ger stabila och tillförlitliga färger

Sonys Colour Reference System (CRS) ger stabila och tillförlitliga färger Med hjälp av Sonys nya Colour Reference System (CRS) kan man öka produktiviteten och undvika onödig tids- och materialåtgång vid digitala arbetsflöden. CRS är ett verktyg som har utvecklats för att ge stabil, korrekt och repeterbar färgåtergivning vid färgkritisk användning. Sonys CRS består av tre delar: 21-tums FD Trinitron-bildskärm, hårdvarusensor och programvara för kalibrering. Om man arbetar med prepress, digital bild, grafisk produktion och CGI- program och kräver exakt färgåtergivning (och vill kunna öka produktiviteten), kommer man att uppskatta det bidrag till slutresultatet som CRS står för. Möjligheten att kontrollera färgöverensstämmelsen gör att behovet av personliga korrektur hålls på ett minimum och att tidsåtgången för färggodkännande och projektutveckling minskar. Allt i en och samma förpackning - Den 21 tum stora bildskärmen (19,8 tum effektiv bildyta) på Sony GDM- C520K är en vidareutveckling av den prisbelönta FD Trinitron®-tekniken. Bildfrekvensen och inställningarna har optimerats för att bilden ska återges med minsta möjliga förvrängning och reflexer, säger Bengt Andersson, produktchef Sony Sverige. Den medföljande skärmhuven fästs på bildskärmen och minimerar förekomsten av oönskade reflexer. Sonys färgsensor är ungefär lika stor som en puck och sitter stabilt på bildskärmens glas med många små sugkoppar. Sensorn, som levereras i en skyddande ask, används tillsammans med Sonys programvara och läser av och förmedlar data om vilket färgspektrum som tillämpas på den bild som visas. Bildskärmen, sensorn och programvaran säljs som en integrerad lösning för att säkerställa färgöverensstämmelse utan synliga övergångar. Kulör, Korrekthet och Kalibrering CRS-bildskärmen anpassar förspänning och förstärkning för att färgerna ska återges korrekt och med 100 procent neutral gråskala. För att höja kvaliteten på färgåtergivningen ytterligare en nivå, kalibreras de filter som finns i bildskärmens färgsensor på fabriken. Det säkrar att de data som överförs är korrekta. Beroende på vilket arbetssätt som krävs för tillfället, kan man växla mellan färgintervaller för olika branscher, bl a RGB-D50 (professionella skrivare), RGB-65 (fotografering med analog respektive digital utrustning) och SRGB-D65 (webbpublicering). Efter att färgerna har ställts in så att de återges korrekt, är nästa kritiska moment överensstämmelsen. Sonys CRS-bildskärm löser detta genom att kontrastförhållandet hålls konstant med hjälp av förankrade värden för vit- och svartnivå. Inställningen av kontrast och ljusstyrka - något som kan vara både svårt och tidsödande att göra för hand - görs helt automatiskt. De inbyggda kontrollerna för skiftande ljusförhållanden anpassar dessutom ljusstyrkan på bildskärmen, så att man alltid uppfattar färgerna under optimala förhållanden. När färg och överensstämmelse är inställda, ser kalibreringen och de personliga inställningarna till att färgerna alltid återges på ett homogent sätt. CRS-bildskärmen är utrustad med programvara som gör att man kan ställa in färgerna med en enkel knapptryckning. Den kalibrerar också alltid mot ett absolut värde. Det betyder att varje gång man gör en kalibrering kan man vara säker på att systemet tillämpar samma, exakta nivå vid inställningen av vit- och svartbalansen. Med känsla för detaljer Sonys CRS har utformats speciellt för kreativa proffs, vilket avspeglas i allt, från den greppvänliga färgkalibreringssensorn och fronten i L50- nyans, till den rejäla skärmhuven som stänger ute reflexer. -Sony CRS lanserades i USA i september 2002 och tack vare framgångarna där, har den nu blivit aktuell i Europa och Sverige. Finns för omgående leverans. Sonys Colour Reference System (CRS) sammanfattning · 21" FD Trinitron bildskärm, inklusive programvara för sensor och kalibrering, för tillförlitlig färgåtergivning · Användarvänlig Kalibrering via en knapptryckning · Förankring av värdena för vit- och svartnivå i bildskärmens hårdvara · Utökat dynamiskt omfång ger hög ljusstyrka till och med vid D50 inställning · Fronten i L50 har en grå nyans som ger en neutral ram för korrekt färguppfattning · Uppfyller riktlinjerna i TCO'99; stöder Windows 2000/XP och Mac OS 9/10 Konsumentpris: ca 22 900 kr exkl moms Lansering på marknaden: Maj 2003. För närmare information eller test kontakta: Bengt Andersson, 08 - 598 90 010, 0708-75 57 89, bengt.andersson@sony.se Se även www.sony-cp.com Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25879 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00750/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00750/bild.html Pictures