Sonys nya Cyber-shotkameror med 5 miljoner pixlar

Sonys nya Cyber-shotkameror med 5 miljoner pixlar Sony lanserar två nya kameror i Sonys Cyber-shot-familjen med en upplösning på 5 miljoner pixlar. DSC-P10, som har en mängd funktioner och en ny mer kompakt och modern utformning än föregångaren DSC-P9, kommer att tilltala den designmedvetne köparen. DSC-P92, kombinerar en genomtänkt användarvändlighet med en enastående bildkvalitet. Det gör den till en perfekt "sikta och tryck" för nybörjare inom digital fotografi. De båda kamerorna är också bland de första Sony-produkter som kan använda lagringsmediet Memory Stick PRO, med en kapacitet på upp till 1 GB. Memory Stick PRO kan köpas som tillbehör. - För första gången kan vi erbjuda en upplösning på 5 miljoner pixlar till alla som vill ta bilder med högsta kvalitet i olika miljöer. DSC- P10 har en mängd lättanvända och intuitiva funktioner för användare som verkligen vill få bästa möjliga resultat av fotograferandet. DSC-P92 vänder sig i hög grad till den som vill låta kameran göra en större del av arbetet, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Högre kvalitet, större bilder Uplösningen i både DSC-P10 och DSC-P92 är 5 miljoner pixlar, vilket ger en nästan ofattbar detaljåtergivning. Kvalitén håller för att beskära och zooma bilder, och bildkvaliteten klarar utskrift också i stora format. Med den nya Smart Zoom-funktionen kan man zooma in motiven utan att behöva ge avkall på bildkvaliteten. Smart Zoom klarar zoomning upp till 12x och justerar på ett intelligent sätt zoomförhållandet med hänsyn till bildupplösningen. Batterikapaciteten är bättre är hos föregångarna. DSC-P10 är utrustad med ett NP-FC11 Infolithium batteri. DSC-P92 levereras med två laddningsbara NiMH-batterier i AA-storlek. Alltid perfekt De nya kamerorna gör det lättare att fotografera i svåra förhållanden. En ny uppsättning inställningar anpassar kameran till rätt förhållanden. DSC-P10 är utrustad med "High Speed Shutter", som ger en snabbare slutarhastighet och eliminerar skakningar då man fotograferar föremål som rör sig snabbt eller är i en mörk omgivning. Kamerorna har förbättrats på flera sätt, för att justera olika ljusförhållanden. En ny exponeringsvarning säkerställer att exponeringen alltid blir den rätta. Kameran känner av exponeringsnivån och ett varningsblink varnar om nivån är för låg. Funktionen "Slow Syncronized Flash" arbetar vid en långsam slutarhastighet och ger en klarhet i hela bilddjupet när man har skymning i bakgrunden och belysta föremål i förgrunden. "Auto Daylight Syncronized Flash" mäter exponeringsnivån för föremål i förgrunden, om de är bakgrundbelysta. "Flash White Balance" skapar en realistisk färgåtergivning och justerar vitbalansen då motiven innehåller mycket reflexer. Om det krävs en mycket noggrann mätning av ljusförhållandena kan DSC-P10 visa en grafisk beskrivning över hur ljuset sprids, något som underlättar valet av exponeringsnivå. Kameran har även tre olika inställningar för kontrast, skärpa och mättnad, vilket ger bilderna naturliga färger. Funktionen "Burst Mode" använder ett buffertminne för att ta tre bilder i rask följd. På så sätt förbättras förutsättningarna för att ta den helt perfekta och unika bilden, om man t ex fotograferar sport, snabba skeenden eller naturbilder. Under extremt svåra förhållanden, eller om man bara har en enda chans att få allting rätt, kan man använda funktionen "Auto Exposure Bracketing", som innebär att man tar samma bild tre gånger med tre olika exponeringsnivåer. Den första bilden tas med normal exponering, den andra blir ljusare och den tredje blir mörkare. Funktionen "Continuous Auto Fokus" gör det möjligt att fokusera korrekt med hjälp av avtryckaren. Istället för att "låsa" bilden när avtryckaren har tryckts ned halvvägs, fortsätter kameran att fokusera till dess att skärpan är den rätta. Enklare handhavande ger spontanitet Kamerorna har även förenklats för att snabba upp och underlätta hand havandet. Uppstartstiden och slutartidsintervallerna har förbättrats. En ny utformning av kontrollfunktionerna innebär att kameran till största delen kan hanteras med enkla knapptryck med tummen. Gör en film Den som vill göra egna filmer kan spela in rörliga bilder med ljud. Funktionen MPEG Movie VX spelar in video i VGA-format. Inspelningarna kan visas på en TV-skärm och är fyra gånger bättre än föregångaren HQX. Det är möjligt att spela in upp till 44 minuter video om kameran är utrustad med lagringsmediet Memory Stick PRO, som rymmer 1 GB. Konsumentpris: DSC-92 Ca 6 000 kronor, inklusive moms DSC-10 Ca 7 500 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: April/Maj 2003. Tekniska specifikationer stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08-598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00980/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00980/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00980/bild.html Pictures