SONYS NYA HX-SERIE: PERFEKTA LCD-SKÄRMAR FÖR MULTIMEDIA HEMMA (SDM-HX73, SDM-HX93.)

SONYS NYA HX-SERIE: PERFEKTA LCD-SKäRMAR FöR MULTIMEDIA HEMMA Sony lanserar nu två nya LCD-skärmar för hemmabruk, speciellt avsedda för film- och spelfantaster, digitalfotografer och avancerade webbanvändare. De nya LCD-skärmarna - 19"-modellen SDM-HX93 och 17"-modellen SDM-HX73 - är byggda för att ge maximalt utbyte för multimedieanvändare. De har en extra ljusstark bildskärm med hög upplösning och snabb grafikprocessor, som säkerställer bästa möjliga prestanda för rörliga bilder. Skärmarna är utrustade med Sonys SRS WOW Surround Sound-system och har både bas- och diskantkontroll. Det ger suveränt ljud i de två inbyggda stereohögtalarna, med en både bred och kristallklar ljudbild. Skärmarnas höga prestanda matchas av en sinnrik "ving-design", med en elegant svängarm samt bildskärmsfot. Det gör att skärmarna ger intryck av att sväva ovanför bordsytan, och gör det också möjligt att enkelt vrida skärmen för att visa innehållet för andra. För att bildskärmarna lätt ska kunna smälta in i moderna hem, finns de i två utföranden - mörk silver eller ljus silver. Tekniskt sett är skärmarna också mycket avancerade. Ett exempel är "Eco Mode", en funktion som automatiskt justerar bildskärmens ljusstyrka efter det omgivande ljuset och därmed minimerar ansträngningen för ögonen. Denna funktion minskar också energiförbrukningen och ökar skärmens livslängd. Bildkvaliteten kan förbättrats ytterligare genom att använda den heldigitala DVI-D-anslutning som finns på båda modellerna. HX-skärmarna har också en avancerad kontroll för skärmens bakgrundsbelysning, som kan ställas in i lägena Game, Movie och PC, beroende på hur skärmen ska användas. - HX-modellerna är fullfjädrade multimedia-enheter som vi har utvecklat speciellt för hemmabruk. De inte bara ser bra ut, de har också alla de funktioner och finesser som användarna behöver för att få full glädje av ljud- och bildupplevelserna, säger Bengt Andersson, produktchef på Sony. Bildskärmarna i HX-serien är utrustade med en blixtsnabb grafikpro cessor, och LCD-panelerna har också mycket snabba svarstider (endast 16 ms för 17"-modellen HX73). De är mycket ljusstarka (450 cd/m2 för HX93 och 400 cd/m2 för HX73), vilket gör dem idealiska för spel, video och avancerad bildhantering. Skärmarna har en normalupplösning på 1280 x 1024 pixlar och mycket bra kontrastförhållande - 600:1 för HX93-modellen och 400:1 för HX73. Färgåtergivningen är mycket god, bland annat tack vare att såväl bildför stärkning som gammavärden enkelt kan ställas in av användaren. HX93- modellen har en bred betraktningsvinkel - 170º både horisontellt och vertikalt - och båda modellerna ställer automatiskt in sig för bästa bildåtergivning genom funktionen "Auto Adjust", som känner av den inkommande bildsignalen. Tre anslutningar finns: Två 15-stifts VGA- kontakter och en digital DVI-kontakt, vilket gör det möjligt att ansluta tre olika pc-datorer till samma skärm. Om miljö, service och support Vid utvecklingen och tillverkningen av bildskärmar tar Sony stor hänsyn till miljön. "Displays by Sony" tillverkas i fabriker som är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Det innebär att de är lätta att återvinna, förbrukar mindre energi och tillverkas av material som ger lägsta möjliga miljöpåverkan. Dessutom följer alla Sonys LCD-skärmar den internationella standarden ISO 13406-2, som rör många av de speciella frågor som rör just LCD-tekniken och som bland annat omfattar regler för pixelfel. Alla modellerna har tre års utbytesgaranti. --------------------------- Priser: SDM-HX73 6 550 kr inkl moms SDM-HX93 9 250 kr inkl moms Lansering på marknaden: December 2003. Tekniska specifikationer Kontakta bengt.andersson@sony.se ----------------------------- Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32613 För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Bengt Andersson,08-598 90 011,0708-75 57 89, bengt.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705- 106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00860/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00860/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00860/bild.html Pictures