Sonys nya Memory Stick PRO lagrar 1 GB

Sonys nya Memory Stick PRO lagrar 1 GB Sony lanserar en ny generation lagringskort i Memory Stick-formatet.De nya lagringsmedierna - Memory Stick PRO - finns i olika storlekar. Största lagringkapacitet är hela 1 GB. Jämfört med tidigare Memory Stick-teknik, är Memory Stick PRO mycket snabbare, har större lagringskapacitet och dessutom nya säkerhetsfunktioner. Formatet skapar helt nya möjligheter, där den lätta Memory Stick-tekniken t ex kan användas för lagring av mycket stora filer med rörliga bilder eller ljud. - Bredbandsexplosionen ökar behovet av att kunna lagra stora mängder data, ljud och bild med högsta kvalitet. Memory Stick PRO är dessutom en mycket snabb teknik som kan hantera t ex högupplöst video i realtid, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Olika storlekar Memory Stick PRO-formatet har utvecklats i samarbete mellan Sony och SanDisk Corporation. De första produkterna i den nya serien har kapaciteten 256 MB, 512 MB och 1 GB. Formatet klarar teoretiskt ända upp till 32 GB. Det hittills största Memory Stick PRO-kortet på 1 GB kan lagra sex timmar rörliga bilder kodade i MPEG4 (384 kbps), eller 24 minuter i DVD- kvalitet, MPEG2. Alternativt motsvarande 16 st ljud-CD eller 360 st högupplösta 5 megapixel JPEG-bilder eller 10 rullar 24/36-film. Memory Stick PRO är snabbare än tidigare tekniker. Överföringshastigheten är hela 160 Mbps. Skrivhastigheten är minst 15 Mbps när kortet används tillsammans med optimerad och kompatibel utrustning. Det förstärker driftssäkerheten och minskar risken för att data ska gå förlorad t ex vid ett oväntat elavbrott. Tekniken erbjuder nya och förbättrade säkerhetsfunktioner. Memory Stick PRO innehåller copyrightskyddet MagicGate, som gör det möjligt att hantera kommersiellt och upphovsrättsskyddat material på ett säkert sätt. Det kan t ex gälla digitalt ljud och, i framtiden, video och spel. Kompabilitet Under våren 2003 kommer det att lanseras olika typer av utrustning som är direkt anpassad till det nya Memory Stick PRO-formatet. Men redan nu finns en rad produkter som accepterar de nya korten direkt eller med hjälp av en nedladdningsbar programvara, en s k patch. Memory Stick PRO fungerar direkt i: · Digitalkamerorna Cyber-shot DSC-F717, -F77 och -FX77 · Fotoprintern DPP-EX5 och -EX7 · USB-adaptern för Memory Stick MSAC-US20 · USB-adaptern för optisk mus och Memory Stick MSAC-US 70 · PC Card-adaptern för Memory Stick MSAC-PC3 · USB-adaptern för optisk mus och Memory Stick MSAC-U7 · USB-adaptern för Memory Stick MSAC-US2 · Digitala videokamerorna DCR-TRV355, -12,-33 och DCR-TRV80 Konsumentpris: MSX-M256 Ca 2 200 kronor, inklusive moms MSX-M512 Ca 5 300 kronor, inklusive moms MSX-1G Ca 10 500 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Mars 2003. Tekniska specifikationer Kontakta stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24007 Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00900/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00900/bild.html Pictures