Sonys WALKMAN® WM-EC1 i ny plast för minskad miljöpåverkan

Sonys WALKMAN® WM-EC1 i ny plast för minskad miljöpåverkan Sony använder växtoljebaserad plast vid tillverkning av miljömedveten WALKMAN® Om man oroar sig för hur miljön kan påverkas vid tillverkningen av elektroniska apparater kan man nu välja Sonys nya bandspelare, WM-EC1 WALKMAN® , med gott samvete. Sony är den första tillverkare som kommer ut på den europeiska marknaden med ett skal av växtoljebaserad plast, ett material som beter sig på samma sätt som vanlig plast, men som baseras på förnybara naturtillgångar. Genom att använda denna plast hjälper man till att spara på begränsade naturtillgångar som fossila bränslen och bidra till att minska miljöfarliga utsläpp. "Vi kan alla hjälpa till att minska påverkan av våra aktiviteter på miljön och den som väljer WM-EC1 blir en del av denna strävan," säger Mathias Danielsson, produktchef på Sony. "Vi har uppfattat växtoljebaserad plast som ett material som påtagligt kan bidra till att spara på världens naturtillgångar eftersom användningen av denna minskar vår uttömning av fossila bränslen och skär ned på koldioxidutsläppen." Sony utvecklade en teknik för att använda växtoljebaserad plast när man såg dess potential när det gäller förpackningar och produktskal. Materialet har tre stora miljöfördelar framför vanlig plast: -Den använder mindre fossilframställd olja; -Mindre växthusgas genereras under produktens livslängd; -Och den är biologiskt nedbrytbar vilket gör att den kan formas till kompost. Plasten svarar för cirka 90 procent av den totala skalvikten på WM-EC1. Under dess livslängd resulterar det i en 55 procentig minskning av användningen av fossilbaserad olja jämfört med vanlig plast, en faktor som Sony uppskattar minskar koldioxidutsläppen med omkring 20 procent. Förutom att använda växtoljebaserad plast har Sony vidtagit andra mått och steg för att göra WM-EC1 så miljövänlig som möjligt. Bärväskan är gjord av bomull, inte vinyl; Huvudkomponenterna har satts samman med hjälp av blyfri lödning; Kretskort innehåller inte flamskydd med halogen; Och i hörlurssladden används inte poly-vinylklorid. Till och med instruktionsboken är tryckt på 100 procent återanvändningspapper där man använder Volatile Organic Compound (VOC)-fri växtoljebaserad tryckfärg. WM-EC1 kommer på marknaden denna månad och finns i vitt. Lansering på marknaden: Oktober 2003 Pris: WM-EC1 700 kr inkl moms Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30602 För ytterligare information eller tekniska specifikationer, kontakta Sony Sverige, Mathias Danielsson, 08 - 598 90 000, 0708- 15 59 65, mathias.danielssson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin,Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00840/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00840/bild.html Pictures