Världens första miniDV med 2 Megapixel-upplösning

Världens första miniDV med 2 Megapixel-upplösning och 16:9-format i biokvalitet Sony presenterar en ny videokamera i toppskiktet av den nya miniDV- serien. DCR-TRV 80 är världens första miniDV-kamera med en upplösning på 2 000 000 pixlar. De sätter därmed en ny standard för bildkvalitet, både när det gäller rörliga bilder och stillbilder. Kameran innehåller en mängd nya funktioner, t ex Progressive Recording Mode, som ger flimmerfri bild av "biokvalitet". De kan också spela in i formatet 16:9. Toppmodellen DCR-TRV 80 har dessutom helt nya möjligheter att koppla samman kameran med annan utrustning via Bluetooth- kommunikation för t ex fjärrstyrning av inspelning, zoom mm. - Kameran kan fungera både som videokamera och stillbildskamera med en enastående bildkvalitet och ett komplett utbud av nätverksmöjligheter och andra funktioner - allt i en och samma enhet. Nyheter som Progressive Recording Mode och 16:9-formatet gör den nya modellen till en av de mest avancerade digitala videokamerorna som finns på marknaden, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. Kamerans HAD CCD-element, med en bild upplösningen på 2 miljoner pixlar, är grunden för en enastående bildkvalitet. Det är en teknisk fördel som Sony utnyttjar i en rad värdefulla funktioner. "Biokvalitet" i bredbild Funktionen Progressive Recording Mode gör det för första gången möjligt att utveckla en riktig "biokvalitet" i en videoinspelning. Kameran spelar in 25 progressiva bilder per sekund och lagrar dem som flimmerfri PAL-video. Det är möjligt tack vare 2 Megapixel-tekniken. Det är också en dramatisk förbättring jämfört med tidigare tekniker för progressiv inspelning, som arbetar med bara ca 15 bilder per sekund. Nästan hela CCD-chipset används, vilket maximerar antalet pixlar som utnyttjas, samtidigt som objektivets upptagnings vinkel ökar med 14 procent. Fördelarna med denna teknik är betydande. De som spelar in i formatet 16:9 kommer att uppskatta att Sony har genomfört en rad förbättringar inom det området. Bildkvaliteten har ökat med 30 procent, till en upplösning på 1094 x 615 pixlar. Dessutom används en mycket större del av det 16:9-formade CCD-chipset. Den nya 2 Megapixeltekniken garanterar också ett gott resultat av bildstabiliseringsfunktionen SuperSteadyShot. Jämfört med konventionell 16:9-inspelning går det att utnyttja PAL TV-standarden maximalt. Bättre anslutningar DCR-TRV 80-modellen är den första i en ny generation nätverksförberedda videokameror med Bluetooth. Tack vare Basic Imaging Profile (BIP), som är en ny funktion i Bluetooth-standarden, är det möjligt att sända bilder mellan olika BIP-utrustningar, t ex en Sony Vaio PC, en Sony Clié handdator, en mobiltelefon eller en digital stillbildskamera. Bluetooth-tekniken gör det också möjligt att fjärrstyra videokameran. På så sätt går det t ex att styra zoom, tilt och panorering och naturligtvis även inspelningen. DCR-TRV 80 ger också en större valfrihet om man vill koppla videokameran till internet. Två nya nätverksadaptrar, UNA-PSTN och UNA-EN1, tillåter uppkoppling via USB-porten till analoga telefonlinjer eller Ethernet/DSL. Det gör det möjligt att utnyttja mer prisvärda USB- eller Bluetooth-uppkopplingar. Laddningsinfo på LCD-skärmen En ny funktion för batteristatus introduceras på dessa modeller. Med endast en enkel knapptryckning visas information i LCD displayen, om batteriets återstående drifttid i exakta antal minuter. Utmärkt bildkvalitet Tack vare 2 Megapixel-tekniken kan DCR-TRV 80 skapa stillbilder med den anmärkningsvärt goda bildupplösningen 1600 x 1200 pixlar, direkt från CCD-chipset. Den nya funktionen Burst Mode gör det möjligt att ta flera bilder i följd, och sedan välja vilken av dem som ska sparas. Med den högsta upplösningen 1600 x 1200 pixlar är kapaciteten fyra bilder på två sekunder. Vid en lägre upplösning, 640 x 480, går det att ta hela 32 bilder på två sekunder. En standardfunktion i kamerorna gör det möjligt att bränna Video CD- skivor, som kan spelas upp i de flesta DVD-spelare. Då används den inbyggda USB Streaming-funktionen tillsammans med den medföljande programvaran Pixela Image Mixer. Videokameran med band kopplas till PCn via en USB-kabel. Man kan antingen föra över allt material till en CD (Easy Mode), eller redigera det innan man bränner skivan (Editing Mode). Konsumentpris: DCR-TRV 80 ca 18 500 kr inkl moms Lansering på marknaden: Maj 2003. Tekniska specifikationer stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 - 598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00970/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00970/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030319BIT00970/bild.html Pictures