Videokamera med inbyggd stillbildskamera

Videokamera med inbyggd stillbildskamera Nu kommer världens första videokamera som har kapacitet att ta stillbilder med hela 2 megapixels upplösning. Det är Sony som lanserar två modeller med både video och stillbildsfunktion i MICROMV-formatet. Sonys nya DCR-IP220 bygger på det MPEG-2-baserade MICROMV-formatet som Sony lanserade förra året. Denna nya standard ger en mer kompakt och lättskött kamera, som kan anslutas till en PC. Det gör att man med videokameran och datorn kan redigera och skapa bildarkiv. DCR-IP220 kan anslutas till internet via trådlöst Bluetooth tillsammans med en Bluetooth telefon eller Bluetooth modem En stor fördel med nya MICROMV är den kompakta storleken samt att man får samma höga bildupplösning som med DV och D8. Tekniken i de nya modellerna ger en mycket kompakt konstruktion och gör att de kan användas både som videokamera och digital stillbildskamera, utan kompromisser när det gäller bildkvalitet på stillbilder eller rörliga bilder. Videofilmarna uppskattar den höga videoupplösningen, skärpan och klarheten, som MICROMV-kamerorna ger. Både DCR-IP220 och DCR-IP210 har en videoupplösning på 530 linjer horisontellt enligt rådande standard. Med 1/3-tums CCD får man 2,1 megapixels upplösning vid 1600 x 1200 pixlar stillbildsupplösning direkt, vilket innebär hela 38 procents ökning jämfört med tidigare modell. "De nya modellerna har en ny och radikalt förändrad konstruktion där det bästa från Sonys videokameror och digitala stillbildskameror förenas i en och samma modell. Det ger helt nya förutsättningar för att ta bilder," säger Stefan Andersson, produktchef på Sony Sverige. "Introduktionen av de nya kamerorna är en milstolpe inom digital bildteknik, som visar att vi kan utveckla produkter som motsvarar efterfrågan på digitala stillbilder och videofilm med hög kvalitet. Dessutom kan vi med MICROMV konstruera små och snygga modeller som är lätta att ta med sig och som är ett nöje att ta bilder med." Små med attityd Trots sin storlek och eleganta design har dessa nya videokameror en rad avancerade funktioner som normalt finns i betydligt större kameror. Förutom Sonys Zoomring, har de en skärpefunktion som gör att man kan välja skärpa i åtta steg beroende på vilken typ av bild man vill ta. För nattbildstagning finns en ny NightFraming-funktion som kan kombineras med Sonys Hologram AF vilket ger en exakt bild, förbättrad skärpa och naturlig färgåtergivning under mörka ljusförhållanden. Standard är Super Steady Shot, Intelligent flash och Carl Zeiss T* - objektiv med 120x digital zoom (10x optisk zoom), 180,000 pixel precisionssökare och progressivt slutarsystem. Videokamerorna har en 2,5- tums pekskärm, 210,000 pixel hybrid LCD, som styrs via en pekpenna - en funktion som tagits väl emot på andra Sonymodeller som DCR-IP55, DCR- TRV50 och DCR-TRV950. DCR-IP220 levereras med programvaran "Image Mixer". Kameran kan anslutas via USB och det ger snabb och enkel överföring av stillbilderna mellan videokameran och en standard PC där man kan redigera, arkivera eller e- posta bilderna. Kameran kopplas till PCn med den medföljande USB- sladden. Konsumentpris: Ca 26 000 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: November 2002. Tekniska specifikationer Kontakta lennart.thulin@sony.se eller stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29 Bo Westin, VD, tel 08-598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00690/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00690/bild.html Pictures