BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR PERIODEN JANUARI - DECEMBER 2011

• Periodens resultat uppgick till – 6 895 KSEK och resultat per aktie uppgick till - 0,03 SEK.
  • Koncernen redovisade en nettoomsättning på 110 KSEK.
  • Likvida medel uppgick per 2011-12-31 till 15 077 KSEK.
  • Använda medel under januari - december 2011 uppgick till 25 132 KSEK.
  • Ett pilottest genomfördes som gav ett utmärkt utbyte av både silver och guld i Taivalmalmen.
  • De finska utvecklingsmyndigheterna, Finnvera och TEKES beviljade Sotkamo Silver två olika lån på sammanlagt på 1 514 000 EUR.
  • Teckning av aktier i Sotkamo Silver AB med stöd av Teckningsoption 2 utnyttjades till 99 procent.
  • Miljötillståndsansökan inlämnades för Taivaljärvi silvergruva och flera ansökningar om undersökningstillstånd är inlämnade för Tipasjärvis grönstensbälte och Tammerfors gulddistrikt.
  • Bearbetningskoncession beviljades och bolaget erhöll ett viktigt myndighetsbeslut; att det inte krävdes en miljökonsekvensbeskrivning för Taivaljärvis gruvprojekt.
  • Sotkamo Silver utsåg Ilkka Tuokko till ny verkställande direktör för det finska dotterbolaget.
  • Sotkamo Silver anlitade huvudkonsulterna till lönsamhetsstudien.
  • Sotkamo Silver har ingått i avtal om att förvärva 427 hektar mark vid Taivaljärvi Silvergruva.
  • Betydligt ökade kända och indikerade mineraltillgångar påvisades vid Taivaljärvi silvergruva.

Sammandrag av händelser efter periodens utgång

• Taivaljärvi silvergruvas fyndighet fortsätter till ett djup av minst 1 000 meter och med åtminstone tredubblad längd.

Resultatet för koncernen

Resultatet för koncernen under perioden januari - december 2011 uppgick före skatt till – 6 895 (17 097) KSEK.

Resultatet i koncernen är belastat med planenliga avskrivningar i Sotkamo Silver Oy med 276 (95) KSEK.

Resultat för moderbolaget

Resultatet för moderbolaget under januari – december 2011 uppgick före skatt

till – 535 (- 79 682) KSEK.

Antalet aktier och röster i Sotkamo Silver AB är 259 481 934 och aktiekapitalet är 103 792 774 kronor

Stockholm den 16 februari 2012

Timo Lindborg, VD

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Om Sotkamo Silver AB:

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm. Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +358 40 508 3 507