DOKTOR TIMO LINDBORG HAR UTSETTS TILL NY VD FÖR GEXCO

(NGM:GXCO)

Gexco har utsett Timo Lindborg, Docent och teknologie doktor i industriell ekonomi, civilingenjör i miljö och vattenteknik samt fil. kand. i geologi, till ny VD för Gexco. Han tillträder som VD den 1 maj 2010. Timo Lindborg är för närvarande rådgivare till Endomines AB. Endomines utvecklar lönsamma guld- och ilmenitfyndigheter, främst i Finland. Företaget är i slutskedet att starta gruvdrift i guldgruvan i Pampalo och produktionen startar under 2010.

Gexcos styrelse är mycket nöjda med att Timo Lindborg tillträder som VD i ett nytt skede I Gexcos utveckling. Han har med sig en gedigen erfarenhet från mer än 30 års verksamhet inom Nordiska prospekterings- och gruvutvecklingsföretag innefattande guld, silver och industrimineraler. Han har en stark meritlista med framgångsrika projekt som innefattar finansiering, projektledning och företagsledning av kunskapsföretag.

- Dr Lindborg blir en del av Gexco i en viktig fas för att utveckla bolagets nya silverprojekt i Finland med målet att starta gruvdrift i Taivaljärvi. Vi tror att den väl utvecklade silverfyndigheten i Taivaljärvi kommer att ge en långsiktig och lönsam gruvverksamhet i framtiden. Därutöver kommer Gexco att fortsätta att utveckla de flesta av bolagets andra fyndigheter i Finland och Norge, säger Björn Wolrath, styrelseordförande i Gexco.

Timo Lindborg är född 1955 och är docent i gruvindustrins affärsprocesser och har en doktorsexamen i industriell ekonomi från universitetet i Uleåborg i Finland. Han är civilingenjör i miljö- och vattenteknik från Uleåborg och har en fil. kand. från Uppsala Universitet. Han har mer än 30 års erfarenhet från gruvbranschen som bland annat VD för Endomines AB.

Gexcos nuvarande VD, Jon Fangel, kommer att fortsätta som rådgivare till Gexco. Han kommer, i nära samarbete med Timo Lindborg, arbeta med att VD-bytet ska ske så smidigt som möjligt.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Björn Wolrath, Styrelseordförande, tel. + 46 705 881 611

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen har lämnats för offentliggörande den 14 april 2010 kl. 13.30.