GEXCO FÖRVÄRVAR SILVER RESOURCES OY FÖR 120 MILJONER SEK

(NGM:GXCO)

Gexco har ingått en avsiktsförklaring med aktieägarna i Silver Resources Oy i syfte att förvärva bolaget. Silver Resources har som huvudsaklig tillgång silverfyndigheten Taivaljärvi Silver Mine i mellersta Finland.

Gexco förvärvar ca 4 % av Silver Resources kontant och resterande 96 % genom en apportemission som ger en värdering på ca 120 miljoner SEK vid nuvarande kurs på Gexcoaktien.

Genom transaktionen tillförs Gexco ett väl utvecklat silverprojekt i Finland och Gexcos finansiella resurser ökar med ca 25 miljoner SEK. Transaktionen villkoras bland annat av beslut på Gexcos årsstämma den 18 mars. Förvärvet stöds av ägargruppen Fagelfenix och andra större aktieägare, tillsammans representerande över 30 % av Gexco.

Förvärvet medför en kraftigt ändrad ägarstruktur där huvudägarna i Silver Resources blir dominerande ägare i Gexco och att Gexco aktivt söker en lösning för guldfyndigheterna i Bindal genom avyttring eller ett avtal om drift där Gexco erhåller royalty genom så kallad ”farm-out”.

- För Gexco är detta ett lyft. Bolaget går från ett läge där vi varit fokuserade på att överleva till att bli ett spännande och välfinansierat prospekteringsföretag med stor potential, säger Jon Fangel, VD i Gexco.

- Eftersom man i Finland har sämre möjligheter att notera gruvprojekt är affären strategiskt viktig för Silver Resources. Vi får nu tillgång till en svensk riskkapitalmarknad och får möjlighet att tillsammans med Gexco skapa värdetillväxt för våra aktieägare genom att utveckla Taivaljärvi Silver Mine till produktion, säger Timo Lindborg, styrelseordförande i Silver Resources Oy.

För att finansiera kontantdelen har Gexcos styrelse, villkorat av årsstämmans godkännande, beslutat att utan företräde för befintliga aktieägare ge ut upptill 8 953 995 nya aktier i Gexco till en kurs om 0,50 SEK per aktie. Gexco har per idag erhållit förhandsteckning motsvarande 5 000 000 aktier.

Apportemissionen innebär att Gexco ger ut 181,4 miljoner nya aktier och 31,5 miljoner teckningsoptioner med löptid till 2011-03-31 och lösenpris på 0,43 SEK per aktie. Det slutgiltiga bokföringsmässiga värdet på förvärvet av Silver Resources fastställs av Gexcoaktiens kurs vid tillträdesdagen som planeras till

den 1 april 2010.

Silver Resources äger silverfyndigheten Taivaljärvi Silver Mine i mellersta Finland. I hela fyndigheten har det borrats 46 000 meter kärnborrning som har bekräftat en mineralisering på drygt 13 miljoner ton vid en ”cut-off” på 30 gram silver per ton.

Taivaljärvi Silver Mine i korthet:

• Fyndighetens centrala delar har beräknats enligt NI 43 -101 med mineraltillgångar på drygt 1,8 miljoner ton vid en ”cut-off” på 50 gram silver per ton. Mineraltillgången i klassen känd och indikerad uppgår till 1 203 000 ton med en halt på 152 gram silver per ton, 0,9 % zink och 0,5 % bly. I klassen antagen uppgår mineraltillgången till 617 000 ton med en halt på 130 g/ton silver, 0,8 % zink och 0,4 % bly.

• Nuvärdet av framtida kassaflöden från centrala delar av Taivaljärvi Silver Mine har av Silver Resources beräknats till över 250 miljoner SEK baserat på dagens metallpriser vid en planerad drift under minst 5 år och vid en diskonteringsränta på 10 %.

• Det har hittills investerats över 80 miljoner SEK i borrningar, undersökningar och förberedelse för gruvdrift.

• Det finns en 2,6 kilometer lång gruvtunnel ner till 350 meters djup och ventilationsschakt till samma djup.

• Den historiska mineraltillgångskalkylen visar en genomsnittlig guldhalt på 0,7 gram per ton som inte är med i NI 43 - 101.

• När guldhalten har bekräftats genom kompletterande kärnborrning bör en uppdaterad beräkning enligt NI 43 - 101 ge en ökad mineraltillgång och större potential.

• Grundläggande miljöstudier har genomförts och infrastrukturen är väl utvecklad med bra tillgång till vägar, el och vatten.

• Förutsatt en förväntad positiv lönsamhetsstudie kan produktion startas inom 3 år.

(För tabell, se bif. fil)

Förvärvet av Silver Resources villkoras av sedvanlig teknisk, legal och finansiell granskning genom en så kallad ”due-dilligence”.

En presentation av Silver Resources och silvergruvan Taivajärvi finns på www.gexco.se under ”aktuellt". Se också www.silver.fi för mer information.

Som beslutsunderlag för årsstämman kommer det att presenteras ett utförligt beslutsunderlag som beskriver transaktionen och det ”nya” Gexco.

Stockholm Corporate Finance är finansiella rådgivare till Silver Resources i denna transaktion.

Stockholm den 12 februari 2010

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco, tel. 0046 735 310 035

Timo Lindborg, SO Silver Resources OY, tel. 00358 405 083 507

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande

den 12 februari 2010 kl. 08.15.