SOTKAMO SILVER ANSÖKER OM PARALLEL NOTERING PÅ NASDAQ OMX I HELSINGFORS

Sotkamo Silver AB har tidigare idag ansökt om parallell notering på NASDAQ OMX Helsinki Ltd, Helsingforsbörsen. Den parallella handeln beräknas kunna påbörja omkring den 9 juli 2012.

Sotkamo Silver aktier är noterade på NGM Equity i Stockholm, Sverige sedan februari 2004 (NGM: SOSI). Som ett svenskt noterat bolag på NGM Equity-börsen i Stockholm, är Sotkamo Silver föremål för den svenska värdepappersmarknadslagen och Svensk kod för bolagsstyrning. Bolaget publicerar årsredovisningar och delårsrapporter på svenska.

Sotkamo Silver AB har upprättat ett prospekt på svenska för ansökan om notering av Bolagets aktier och teckningsoptioner. Prospektet publicerades den 31 maj 2012 för nyemission av aktier och teckningsoptioner i bolaget och handel med dessa i NGM Equity börsen. Det har godkänts av den svenska Finansinspektionen. Den finska Finansinspektionen har blivit officiellt underrättad av svenska Finansinspektionen att prospektet även gäller för notering av aktier och teckningsoptioner på Helsingforsbörsen. Prospekt och sammanfattning på finska finns på Sotkamo Silvers webbplats www.silver.fi.

"Noteringen av aktierna i Sotkamo Silver har tjänat våra ägare mycket väl, och NGM Equity kommer även fortsättningsvis att vara vår huvudbörs. Det har dock visat sig svårt för finska investerare att köpa våra aktier från NGM i Stockholm. Sotkamo Silver har mer än 500 finländska ägare av ca 5 000 aktieägare. Som ett resultat av vår Helsingforsnotering kommer det att vara mycket enklare för finska investerare att investera i våra aktier. Jag tror att vi är ett intressant investeringsobjekt för många finländare då vi är det enda gruvbolaget med silver och ett av de mycket aktiva ”junior mining bolag” som finns i Finland.

Stockholm, 15 juni, 2012,

Timo Lindborg, koncernchef

Om Sotkamo Silver AB:

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm. Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +358 40 508 3 507