Fikalystna svenskar har återigen korat Sveriges bästa café

Ebbas Fik i Helsingborg har utsetts till Sveriges bästa café 2010. Tävlingen arrangerades för andra året i rad av juicevarumärket Pago.

Svenskarna tycks älska att fika och det finns gott om favoritcaféer i vårt avlånga land. I tävlingen ”Sveriges bästa café” har cafébesökare kunnat rösta fram just sitt favoritcafé. Favoriterna visade sig finnas över hela landet, från norr till söder.

– Det känns riktigt bra att vinna eftersom det ju är ett kvitto på att våra gäster verkligen gillar det vi gör, säger Ebba Jarnhag på Ebbas fik.

En av de gäster som deltog i omröstningen motiverade sin röst med följande ord:
"Ebbas fik är det bästa caféet i staden! Med härligt tema på 50- och 60-talet. Fräck miljö och trevlig personal är mycket viktiga saker som behövs i ett café, och det finns det verkligen här! De säljer stora och goda kakor för ett mycket rimligt pris! Det finns även baguetter i dess like, varma mackor, fyllda mackor. Det är väl klart att Ebbs fik ska vinna!"

För den som är nyfiken och skulle vilja besöka det populära caféet håller man öppet mån-fre kl.09.00-18.00, lör 09.00-16.00. www.ebbasfik.se

Fakta om tävlingen
Under perioden 23 augusti - 12 september genomfördes en tävling på Bilddagboken.se där Sveriges bästa café skulle koras. Caféerna valdes ut genom omröstning där svenska cafégäster fick rösta på just sitt favoritcafé samt motivera varför det var en favorit. Det café som fick flest röster korades till Sveriges bästa café.

Priset till det vinnande caféet bestod bl a av en annons, Pago-material samt Pago-dryck. Bästa motivering belönades med en vinst bestående av resecheckar till ett värde av 10 000 kronor.

Fakta om Pago

Pago ger en naturlig fruktkick. Juicen är gjord på utvalda råvaror från de bästa plantagerna runt om i världen och finns i en mängd olika smaker, flera av dem gjorda på 100 procent frukt och utan tillsatt socker. För att skydda fruktens egenskaper och vitaminer tappar man juicen på en speciell grön flaska som skyddar mot UV-strålar.

När Pago introducerades på den svenska marknaden 1996 blev den snabbt populär bland svenskarna. Idag är Pago ett väletablerat varumärke, framför allt på caféer och i servicehandeln. Men det är inte bara svenskarna som har upptäckt Pago. I över 40 länder njuter man av Pagos goda smak och kvalitet.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Sverkersten, kategorichef juice på Spendrups, 0702-99 77 50, fredrik.sverkersten@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Ebba Jarnhag på Ebbas fik, tfn.042-28 14 40, ebbasfik@ebbasfik.se

Spendrups grundades 1897. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och Loka Brunn. Vi är även delägare i Bergstrands Kafferosteri. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 3 MDR. www.spendrups.se